Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Fenomenet 'Clean Girl' : Unga kvinnors identitetsskapande i den digitala tidsåldern

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Frida Wallin; [2024]
    Nyckelord :TikTok; Identitetsskapande; Ungdomskultur; Clean Girl;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker särskilt hur unga kvinnor förhåller sig till och interagerar med ”Clean Girl”-fenomenet, en trend som symboliserar en viss estetik och livsstil på TikTok. Genom en kvalitativ metod, inkluderande en dold observation av TikTok-innehåll och intervjuer med unga kvinnor, ger studien insikt i hur dessa individer uppfattar och anpassar sig till de ideal och föreställningar som förmedlas genom denna trend. LÄS MER

  2. 2. Identitetsskapande genom hållbar konsumtion : En kvantitativ studie av miljöbilar ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Alexander Braxell; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Klimatfrågan är en av dagens mest aktuella frågor och på internationell och nationell nivå beslutas om miljömål i samhället. Strävan efter hållbarhet genomsyrar alla områden och då transportbranschen med höga utsläpp för personbilar bidrar negativt till klimatet ställs krav på att införa nya miljövänliga lösningar. LÄS MER

  3. 3. Ungas identitet på sociala medier : en kvalitativ studie om ungas identitetsskapande på sociala medier

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Sofie Gustavsson; Johan Holmedahl; [2021]
    Nyckelord :Identitet; identitetsskapande; sociala medier; narrativ identitet; främre och bakre regioner; Social Sciences;

    Sammanfattning : Ungas identitet på sociala medier av Sofie Gustafsson och Johan Holmedahl är ett arbete som författats inom ämnet medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. I och med teknologins utveckling och framkomsten av sociala medieplattformar som Facebook, Instagram och Twitter så har möjligheterna för hur man uttrycker sig och presenterar sig för andra ändrats. LÄS MER

  4. 4. Det var en gång... : En enkätstudie om högläsning och boksamtal på lågstadiet med kvalitativa och kvantitativa aspekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Basualto; Erika Udén Möller; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; skönlitteratur; boksamtal; lågstadiet; identitetsskapande; Chambers Läsandets cirkel.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra i vilken utsträckning och med vilka motiv boksamtal och högläsning av skönlitteratur sker på lågstadiet. Dessutom undersöks vilka faktorer som inverkar på hur F–3-lärare arbetar kring boksamtal och högläsning av skönlitteratur utifrån Aidan Chambers teori, Läsandets cirkel (2011). LÄS MER

  5. 5. “Klart man påverkas. Lyssna inte på dem hära som säger, jag påverkas inte av sånt.” : En kvalitativ studie om tjejers identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Nathalie Dulan; Schokri Musa; [2020]
    Nyckelord :Girl groups; Facebook; self-identity; collective identity; social media; lifestyle.; Tjejgrupper; Facebook. självidentitet; kollektiv identitet; sociala medier; livsstil.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with a greater understanding of how the participants of this study experience that the girl group, which they are a part of, on Facebook influence their self-identity. ● What does it mean for the informants to be a part of their respective girl groups onFacebook? ● What impact has the informant’s membership had on their offline identities? The study analyses six semi structured interviews. LÄS MER