Sökning: "fackpressen"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet fackpressen.
1. Hur AI diskuteras i fackpressen : Ett försök till tematisk analys av AI-artiklar på computersweden.idg.se
M1-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Abstract Artificiell Intelligens, eller AI, är ett ord som ofta nämns i datalitteraturen nu för tiden. Så har det också varit vid några tillfällen förr i datorernas historia, men då har förväntningarna inte infriats. LÄS MER
2. Genus i fackpressen : en kvalitativ innehållsanalys av Kommunalarbetaren och Kollega
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om samma genusmärkning som återfinns i bland annat Veckorevyn också återfinns i den svenska fackpressen. De tidningar analysen baseras på är Unionens medlemstidning Kollega och Kommunals medlemstidning Kommunalarbetaren. LÄS MER
3. När datamaskinerna tar över : datorerna och framtiden i Sveriges Television, 1979–1980
Magister-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Idag tillhör persondatorerna våra käraste prylar, men så har det inte alltid varit. Kring 1980, då persondatorerna slog igenom i Sverige, sågs "datafrågorna" istället tillhöra samhällets stora utmaningar, tillsammans med bland annat energiförsörjningen och miljöfrågorna. LÄS MER
4. Försvarets förmågebredd – En strategisk kultur om premierad högteknologi och värnande av idé om återtagna volymer : Diskursiva uttryck från fackpressen 2007 - 2009
Magister-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : Denna uppsats utgår från ett potentiellt problem att försvaret bytt inriktning från ett invasionsförsvar till ett insatsförsvar men ändå i stort behållit bredden av förbandstyper, den s.k. förmågebredden. LÄS MER
5. Umeå i fackpressen : En jämförelse mellan bilden av Umeå i två facktidskrifter och kommunens varumärkesplattform
Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : A growing need to strengthen ones position on the market, even as a city in competition with other cities, has resulted in an increasing number of municipalities developing brand platforms. When the city of Umeå developed their platform, they identified decision makers and investors as one of four important target groups. LÄS MER