Sökning: "film kunskap"

Visar resultat 11 - 15 av 216 uppsatser innehållade orden film kunskap.

  1. 11. Bilderbok goes crossover : Från barnmisshandel, fångläger och religionskritik till motstånd och flykt i Pija Lindenbaums bilderbok Vitvivan och Gullsippan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Maria Kjörning-Bertheau; [2023]
    Nyckelord :Intertextualitet; crossoverlitteratur; allålderslitteratur; religionskritik; Vitvivan och Gullsippan; Lindenbaum; bilderbok; ikonotext;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att få kunskap om, och i så fall hur, Lindenbaums bilderbok Vitvivan och Gullsippan kan förstås som en åldersöverskridande crossoverbilderbok. Genom en kvalitativ textanalys undersöks ikonotextens intertextuella referenser och de teman som dessa skapar, för att undersöka i vilken utsträckning de kan uppfattas som kontroversiella. LÄS MER

  2. 12. How production quality affects an interview film`s credibility, presence and overall impression.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Emma Hedlin; [2023]
    Nyckelord :Produktionskvalitet; intervjufilm; övergripande upplevelse; närvaro;

    Sammanfattning : Med dagens teknikutveckling har det blivit lättare att producera och publicera videor och filmer online. Konsekvensen blir att kvaliteten pÃ¥ filmerna kan variera eftersom ingen tidigare kunskap eller utbildning inom film krävs för att publicera dessa pÃ¥ internet. LÄS MER

  3. 13. Svensklärares erfarenheter av att använda film i undervisningen på gymnasiet : En undersökning med fokus på en efferent lässtil

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Sedergren; [2023]
    Nyckelord :”Det vidgade textbegreppet”; efferent; estetisk; verkningsmedel; analys; läsförstå- else; ”kritiskt förhållningssätt”; literacy; litteracitet; film; spelfilm; svenska; svenskämnet; undervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : I skolans svenskämne ingår det att elever får ta del av fiktioner i form av skönlitteratur, men det vidgade textbegreppet innebär att text inte alltid behöver vara typografisk text i tryckta böcker. Även film kan med det vidgade textbegreppet ses som en text som kan läsas. LÄS MER

  4. 14. En studie om visuella klassrepresentationer och makt i filmen “Parasite” : En visuell multimodal analys av filmen “Parasite”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Adam Eriksson; Camila Torres; Supreeya Phionuan; [2023]
    Nyckelord :Visual multimodal analysis; Class differences; social semiotics; representation; stereotypes; Parasite; Visuell multimodal analys; Klasskillnader; socialsemiotik; representation; stereotyper; Parasite;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att analysera vilka klasskildringar som görs i filmen “Parasite” (2019) med fokus på semiotiska element, metaforer och stereotyper. Förhoppningen med studien är att bidra till allmänhetens kunskap om hur visuella resurser som kameravinklar, miljöer, kroppsspråk, kläder, ljus och färgsättning kan användas vid produktioner för att påverka publikens åsikter och uppfattning. LÄS MER

  5. 15. Dialog : En studie om representationen av manskroppen genom ett normkritiskt designperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Joel Wallin; [2023]
    Nyckelord :Normkritisk design; representation; visuell kommunikation; mäns kroppsbild.;

    Sammanfattning : Det rapporteras på flera platser i världen att fler och fler män mår dåligt över sin egna kroppsbild. Män klär sig för att gömma sina kroppar, de har ångest över hur de ser ut och de jämför sig själva med andra på negativa sätt. LÄS MER