Sökning: "filmproduktion"

Visar resultat 41 - 45 av 82 uppsatser innehållade ordet filmproduktion.

  1. 41. Hur man skapar en kortfilm på ett enmansteam

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Jenny Olofsson; [2016]
    Nyckelord :kortfilm; medieteknik; medieproducent; enmansteam; filminspelning; film; media;

    Sammanfattning : I det här projektet har det undersökts och tagits reda på hur man skapar en kortfilm på ett enmansteam. Hur arbetet under projektets gång måste planeras, struktureras och läggas upp för att det ska bli genomförbart för en person att fylla alla roller under en filmproduktion. LÄS MER

  2. 42. Vad är filmregissörens nyckelroll i en kortfilm?

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Max Williamson; [2016]
    Nyckelord :regissör; filmregissör; film; kortfilm; filmproduktion;

    Sammanfattning : I detta examensarbete diskuteras arbetsområdet filmregissör. Examensarbetet utgår på att i ett djupare stadie, ta reda på vad som är filmregissörens nyckelroll i en kortfilm. Genom litteratur undersökningar tas fakta fram om vad det innebär att vara en filmregissör, och vad som krävs för att vara en filmregissör. LÄS MER

  3. 43. Olika leka bäst : En studie i samspel mellan olika berättarmodeller och element från slow cinema

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Jonatan Ekenberg; [2015]
    Nyckelord :narration; art-cinema narration; David Bordwell; Slow cinema; Matthew Flanagan; Gravity; Alfonso Cuarón; classical narration; Hollywood; Berättarmodeller; David Bordwell; Slow cinema; Matthew Flanagan; Gravity; Alfonso Cuarón; klassiskt berättande; Hollywoodfilm; konstfilmsberättande; konstfilm; konventioner; normer; samspel; film; hybridfilm; dramaturgi;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte ligger i att undersöka huruvida filmteoretikern David Bordwells två inflytelserika berättarmodeller från 1980-talet fortfarande återfinns inom samtida filmproduktion. Jag fördjupar mig i det klassiska- respektive konstfilmsberättandet och jämför vidare de typiska elementen från de två berättarmodellerna med formatet slow cinema. LÄS MER

  4. 44. Analysmetod för designade ljudbilder : Skapandet av nya förhållningssätt för ljuddesign

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Mario Andresen; Daniel Johnsson; [2015]
    Nyckelord :ljuddesign; analys; ljudläggning; ljudbild;

    Sammanfattning : Syftet med detta kandidatarbete var att framställa en analysmetod för dekonstruktion av ljuddesign i film. Målet med analysmetoden var att skapa ett förhållningssätt för ljuddesigners som gör det enklare att lära sig från ljudläggningar och genom övning eventuellt kunna bidra till ett mer avancerat sätt att tänka på vad ljud kan göra i en filmproduktion. LÄS MER

  5. 45. Från Ronja Rövardotter till Hundraåringen : Kartläggning av hur specialeffekter och visuella effekter används inom svensk filmbransch idag och vad branschens inställning till det är

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Sara Gustavsson; Jonas Helmersson; [2015]
    Nyckelord :Film; film production; effects; digital effects; cgi; vfx; sfx; fx; analogue effects; special effects; visual effects; practical effects; physical effects; effect movie; film worker; producer; film producer; financier; funder; Film; filmproduktion; effekter; digitala effekter; cgi; vfx; sfx; fx; analoga effekter; specialeffekter; visuella effekter; praktiska effekter; fysiska effekter; effektfilm; filmarbetare; producent; filmproducent; finansiär;

    Sammanfattning : "Technology has been a key element in the changing creative possibilities available to filmmakers, but deep down the questions of staging, point of view, pace, suspense, time and psychology faced by filmmakers as they walk onto the set in the morning have remained remarkably consistent". Cousins, 2004, s13. LÄS MER