Sökning: "flerspråkiga i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 412 uppsatser innehållade orden flerspråkiga i förskolan.

  1. 16. Inkludering av modersmål i förskolan : En studie om förskollärares beskrivna förhållningssätt, strategier och utmaningar med att inkludera flerspråkiga barns modermåls i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Natalia Hedin; Johanna Håkansson; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmål;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att inkludera flerspråkiga barns modersmål i förskoleverksamheten. För att undersöka detta har kvalitativa intervjuer genomförts med nio förskollärare. LÄS MER

  2. 17. Förskollärares språkutvecklande arbete med flerspråkiga barn – En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt och uppfattningar om flerspråkighet och modersmål i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kunthida Bunyang; Hanna Hofvander Andersson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Modersmål; flerspråkighet; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som grundar sig på intervjuer på förskollärares upplevelser kring arbetet med flerspråkiga barn och deras språkliga utveckling. Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barn och deras modersmål, men även ta reda på vilka utmaningar och möjligheter med detta de ser med arbetet. LÄS MER

  3. 18. Pedagogens synsätt i arbetet med nyanlända och flerspråkiga barn i förskolan : En fenomenografisk analys av förskollärarens uppfattningar om arbetsformer med nyanlända och flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Manolea Alina; Panagiotidou Olimpia; [2023]
    Nyckelord :Preschool; new arrivals; multilingual; language learning; working methods; pedagogue; Förskola; nyanlända; flerspråkiga; språkinlärning; arbetssätt; pedagog.;

    Sammanfattning : Syftet i uppsatsen är att lyfta upp pedagogernas synsätt och uppfattningar om arbetet i förskolan med nyanlända och flerspråkiga barn. Uppsatsen utgår från en kvalitativ metod med förutsättning ett fenomenografisk perspektiv av ostrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 19. Förskollärares strategier för att främja flerspråkiga barns språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie om flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonella Metzmaa; Hanna Suokas; [2023]
    Nyckelord :barns modersmål; flerspråkighet; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få en djupare förståelse för förskollärares perspektiv på hur de arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Studien genomfördes utifrån en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Stöttning och kommunikation till flerspråkiga barn i förskolan : En observationsstudie om förskollärarnas strategier under läs- och bildstunden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tilda Nyberg; Lotta Hosseini Wernebäck; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Observation; Sociokulturell teori; Strategier; Stöttning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER