Sökning: "förskolebarn"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet förskolebarn.

  1. 1. Samband mellan expressivt ordförråd och receptiv respektive expressiv språkförmåga hos elever i årskurs 2

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Joanna Niller; [2023]
    Nyckelord :Expressivt ordförråd; receptiv språkförmåga; expressiv språkförmåga; IDS-2; Nomine;

    Sammanfattning : Tidigare studier har funnit samband mellan expressivt ordförråd och receptiv respektive expressiv språkförmåga hos förskolebarn, men det saknas tillräckligt med kunskap om eventuella samband hos barn i skolåldern. Dessutom har forskning funnit könsskillnader avseende dessa språkliga förmågor hos förskolebarn, vilka innebär att flickor utvecklas tidigare än pojkar. LÄS MER

  2. 2. Äldre förskolebarns perspektiv på utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Gunhammar; Marie Bentsson; [2023]
    Nyckelord :samspel; barns perspektiv; barnperspektiv; utomhusmiljön; platsbegreppet; aktörskap;

    Sammanfattning : Barns perspektiv är ett välkänt begrepp i förskolan, men i vissa fall tas det inte i beaktning vid utformning av utomhusmiljön. Syftet med denna studie är att undersöka äldre (3-5 år) förskolebarns åsikter om sin utomhusmiljö på förskolan. LÄS MER

  3. 3. Barns inflytande och delaktighet i förskolans undervisning : - En intervjustudie om förskollärares och förskolebarns beskrivningar om barns inflytande och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Wamsler; Matilda Kiander; [2022]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns perspektiv; delaktighet; förskolebarn; förskollärare; inflytande; kommunikation; kontroll; maktpositioner; undervisning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har två syften. Det första syftet är att undersöka hur förskollärare och förskolebarn beskriver förskollärares förhållningssätt till makt, kontroll samt kommunikation för att möjliggöra barns inflytande och delaktighet i förskolans undervisning. LÄS MER

  4. 4. Barns väg till en adekvat digital kompetens : Förskollärarnas konstruktioner av den digitala undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Belinda Dahlström; Malina Fransson; [2022]
    Nyckelord :Preschool; teaching; construction; adequate digital competence; Lpfö18; approach; digitization; Förskola; undervisning; konstruktion; adekvat digital kompetens; Lpfö18; förhållningssätt; digitalisering;

    Sammanfattning : Regeringen har tagit fram en digitaliseringsstrategi med syfte att utveckla den digitala undervisningen i förskolan och reducera den rådande digitala klyftan i samhället. Det framgår att förskolan är en viktig utgångspunkt för barns adekvata digitala kompetens. LÄS MER

  5. 5. Matematik i programmering : En kvalitativ studie om förskolebarns matematikkunskaper i gemensamma programmeringsaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Moa Fors; Elin Fällhed; [2022]
    Nyckelord :Förskola; interaktion; interaktionsanalys; matematik; programmering; programmeringsrobot;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken matematik som inkluderas i programmeringsaktiviteter där förskolebarn interagerar. Studien riktar sig till att undersöka följande frågeställningar: Vilka matematikkunskaper kommer till uttryck när förskolebarn deltar i gemensamma programmeringsaktiviteter? På vilket sätt överensstämmer de matematikkunskaper som kommer till uttryck i gemensamma programmeringsaktiviteter med läroplanens mål om matematik? Studien utgår från socialkonstruktivismen och det sociokulturella perspektivet där interaktioner samt erfarenheter är centralt. LÄS MER