Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Jämställdhetsarbete i skolan : En kvalitativ textanalys av karaktärsskildringarna i Johanna Schreiber och Ida Ömalms Inte som du, med utgångspunkt i ett genusperspektiv & ett berättarteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sarah Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; barn- och ungdomslitteratur; jämställdhet; Inte som du; karaktärsskildring;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Johanna Schreiber & Ida Ömalm Ronvalls ungdomsroman Inte som du. Syftet med den här studien är att med utgångspunkt i ett genusperspektiv och berättarteoretiskt perspektiv undersöka hur författarna Johanna Schreiber och Ida Ömalm Ronvall har skildrat karaktärerna i ungdomsromanen Inte som du. LÄS MER

  2. 2. Till Valerie – Av Valerie : En läsning av berättarpositionernas tillhörighet i Drömfakulteten av Sara Stridsberg

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Annerbo Lång; [2023]
    Nyckelord :berättarpositioner; Valerie; Solanas; Sara Stridsberg; Drömfakulteten; narratologi; fokalisation; temporalitet; spatialitet; metafiktion; Bessel van der Kolk; trauma; schizofreni;

    Sammanfattning : The following master’s thesis consists of an analysis of the narrative positions in the novel The Faculty of Dreams of Sara Stridsberg, a literary fantasy written about the life of the writer and radical feminist Valerie Solanas. Through my thesis I argue that the implicit author, the narratological position of the narrator, and the character called “The Narrator”, all three belong to, and constitute, the fictional character Valerie. LÄS MER

  3. 3. Kollektivt minne i barnasinne : Vad händer med bibelberättelser när de skrivs för barn? En jämförelse med fokus på diskurs och fokalisation.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Caroline Nordblad; [2022]
    Nyckelord :Bibelberättelse; barnbibel; fokalisation; diskurs; exegetik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Textens förtrollande värld : En didaktisk studie av Låt den rätte komma in och den lättlästa bearbetade versionen Vampyren i Blackeberg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Frida Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Easy-to-read literature; Teaching aid; John Ajvide Lindqvist; Låt den rätte komma in; Vampyren i Blackeberg; Lättläst; Läromedel; John Ajvide Lindqvist; Låt den rätte komma in; Vampyren i Blackeberg;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker relationen mellan lättlästa skönlitterära böcker och originalutgåvor genom en närstudie av John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in och den lättlästa versionen Vampyren i Blackeberg. Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som skiljer sig i handlingen och vilka litterära aspekter som försvinner i en bearbetad lättläst text. LÄS MER

  5. 5. Att berätta bibelns historier för barn : En analys av sex barnbiblars version av uttåget ur Egypten och passionsberättelsen som uttryck för historiebruk med fokus på didaktik, moral och identitetsskapande

    L2-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Jenny Hultgren Korkis; [2021]
    Nyckelord :narrator; children’s Bibles; fokalisation; use of history; moralization; didactics; identity; berättarröst; fokalisering; barnbiblar; historiebruk; moraliserande; didaktik; identitet;

    Sammanfattning : This paper analyzes two selected passages from six children’s Bibles with respect to their use of the narrator’s voice and focalization. This means that the texts are analyzed with a focus on who is telling the story and from whose perspective it unfolds. LÄS MER