Sökning: "fortbildning i teknik"

Visar resultat 11 - 15 av 67 uppsatser innehållade orden fortbildning i teknik.

  1. 11. Programmering i teknikundervisningen i årskurs 4–6 : Implementering och undervisning ur lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Carola Jäderberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka lärares uppfattningar kring implementeringen av programmering inom teknikämnet i årskurs 4–6 samt vilka kompetenser lärare anser sig behöva för att skapa en god lärmiljö. Tidigare forskning visar att många lärare anser att de saknar tillräcklig kompentens för att undervisa inom programmering och det är därför relevant att undersöka hur det ser ut idag, några år efter att läroplanen reviderats. LÄS MER

  2. 12. Vad behövs för en bra teknikundervisning? : En studie om hur pedagoger ser på teknikundervisning för åk 1-3

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Madeleine Lundell; [2021]
    Nyckelord :assessment; interest; primary school; technology teaching; understanding; bedömning; förståelse; intresse; lågstadiet; teknikundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with knowledge about technology teaching for years 1-3 by gaining better knowledge of what educators perceive about their technology teaching regard to interest, understanding and assessment. The study has used semi-structured interviews as a method, involving four educators. LÄS MER

  3. 13. "Utan planering, hur kan vi då tillgodose de behov som barn med språkliga svårigheter kan ha?" : En studie som framställer förskollärares perspektiv om att kunna tillgodose de särskilda behov som barn med språkliga svårigheter kan ha

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Helena Johansson; Isabell Bjur; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; kompetenser; språkutvecklande metoder; särskilt stöd; språkliga svårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra hur förskollärare upplever att barn med språkliga svårigheter får sina behov tillgodosedda utifrån de rättigheter barnen har gällande särskilt stöd. Därför genomfördes en intervju studie med fyra förskollärare som gav sina perspektiv och erfarenheter gällande om och på vilket sätt barn med språkliga svårigheter får sina behov tillgodosedda. LÄS MER

  4. 14. Arbetsterapeuters erfarenheter av arbetssituationen inom den kommunala hälso- och sjukvården.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Cecilia Westberg; Maria Falck Nordström; [2021]
    Nyckelord :Occupational therapy; municipal health care; time; leadership; administration; evidence-based practice; collaboration; digitalization; elderly;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka arbetsterapeuters erfarenheter av arbetssituationen inom äldreomsorgen i den kommunala hälso- och sjukvården. Metod: För att besvara studiens syfte genomfördes nio semistrukturerade kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma arbetsterapeuter från tre olika kommuner i Norrbotten. LÄS MER

  5. 15. Digital kompetens i den reviderade läroplanen 2017 : En utmaning för lärare i skolans arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Fe Lundberg; [2021]
    Nyckelord :digitaliseringsstrategin; digitala verktyg; programmering och TPACK;

    Sammanfattning : Den nationella IT-strategin har uppmanat lärare att utveckla sin adekvata digitala kompetens. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka vad lärare tänker om sitt arbete med att genomföra den reviderade läroplanen med avseende på att uppnå en adekvat digital kompetens och att kunna använda lämpliga digitala verktyg. LÄS MER