Sökning: "fortbildning i teknik"

Visar resultat 16 - 20 av 67 uppsatser innehållade orden fortbildning i teknik.

  1. 16. Det är 2021 vi lever i och vårt samhälle är nästan helt digitaliserat : En studie om den digitala teknikens roll i förskoleverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Madeleine Norrman; Elsa Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; digital teknik; fortbildning; förskola; kompetens; kurser; kvalité; samhällsutveckling; utbildningssyfte; workshop;

    Sammanfattning : Med den ständiga digitala teknikens utveckling och framgång har teknologin fått en större del i både vuxnas och barns utbildning. Sedan 2018 har begreppet digitalisering implementerats i läroplanen, men eftersom digital teknik är ett relativt nytt område inom förskolan finns det därför inte så mycket befintlig forskning kring detta ämne och då specifikt kring pedagogernas roll och arbetssätt med digitalisering. LÄS MER

  2. 17. Pedagogers uppfattningar om surfplattan i förskolan : -Ett underhållande tidsfördriv eller ett pedagogisktverktyg?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ronja Östman; Emelie Norlin; [2021]
    Nyckelord :digital teknik; pedagog; samspel; surfplatta;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och analysera på vilket sätt pedagoger upplever att surfplattan används i förskolans verksamhet samt om deras kunskap och kompetens påverkar användandet. Studien genomfördes med hjälp av intervjuer som sedan analyserades tematiskt. LÄS MER

  3. 18. Lär jag mig någonting nytt varje dag? : En studie om kompetensutveckling för anestesisjuksköterskor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Osman Keskin; Joel Thorén; [2021]
    Nyckelord :Anestesisjuksköterska; kompetens; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fortbildning och kompetensutveckling för anestesisjuksköterskor är viktiga faktorer som bidrar till ökad patientsäkerhet. Ett visst mått av egenansvar åligger anestesisjuksköterskan att utveckla sin kompetens. Samtidigt som ansvaret för själva vården till det yttersta faller på vårdgivaren. LÄS MER

  4. 19. Tekniklärares uppfattningar om programmering i teknik på grundskolans högstadium : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Siran Vahabzadeh; [2020]
    Nyckelord :Technology teacher; technology education; technology teaching; programming; tcomputational thinking; teachers perceptions; secondary school; phenomenography; tekniklärare; teknikdidaktik; teknikundervisning; programmering; datalogiskt tänkande; lärares uppfattningar; grundskola; fenomenografi;

    Sammanfattning : Den 1 juli 2018 trädde en rad förändringar i kraft i den svenska skolans läroplaner och kursplaner. Det är bland annat skrivningar om programmering i kursplanerna i teknik och matematik i grundskolan. Det här examensarbetet undersöker lärares uppfattningar kring införandet av programmering i teknikämnet på grundskolans högstadium. LÄS MER

  5. 20. Hot och våld mot sjuksköterskor inom slutenvården : En integrerad litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Omvårdnad och medicinsk teknik

    Författare :Oscar Strömqvist; Sturla Martin Kolding; [2020]
    Nyckelord :sjuksköterskor; våld; hot; slutenvård; litteraturstudie; integrerad litteraturstudie; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Olika yrkesgrupper löper större risk att utsättas för hot och våld. Sjuksköterskor har direktkontakt med människor i olika typer av lidande, därmed finns det en stor risk att utsättas för utmanande beteenden eller situationer. LÄS MER