Sökning: "fotboll och genus"
Visar resultat 21 - 25 av 80 uppsatser innehållade orden fotboll och genus.
21. Jämställt eller icke? : En undersökning om fotbollsjournalistik och dess könsfördelning
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Studien syftar till att klargöra och ge förståelse för hur den mediala könsfördelningen vad gäller fotbollsrapportering sett ut över tid i Aftonbladet och Dagens Nyheter. Vi har dels arbetat med den kvantitativa-innehållsanalysen som gjort det möjligt att kartlägga fördelningen. LÄS MER
22. Ända sedan gamla dagar under våran ljusblå fana. : -En studie om män och kvinnor i fotbollsupporterkultur i efterkrigstidens Sverige.
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Min studie syftar till att undersöka hur den svenska fotbollens supporterkulturs könsfördelning mellan män och kvinnor sett ut årtiondena efter Andra världskriget, hur maskulinitet har konstruerats idenna kontext samt hur synen på genus bland supportrarna såg ut under denna tid. Undersökningen bidrar till forskningsläget med en outforskad period, där andra forskare undersökt tidigare och senare perioder med fokus på kopplingen mellan maskulinitet och våld. LÄS MER
23. ‘’Man är ju en del av någonting som är väldigt mycket större än sig själv’’ : En kvalitativ studie om fotbollssupporterskap ur kvinnors perspektiv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SociologiSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kvinnor upplever sin sociala position i en mansdominerad supporterkultur som supportrar i Herrallsvenskan. Det centrala är att nå en djupare förståelse för hur kvinnor upplever den manligt dominerade supporterkulturen, vilka erfarenheter de har av interaktion med andra supportrar samt hur det upplever det egna supporterskapet. LÄS MER
24. Hur skiljer sig genusstereotyper i svensk och amerikansk spelreklam? : En jämförande textanalys
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka representationen av genusstereotyper, även med hänsyn till etnicitet, inom svensk och amerikansk spelreklam. Med hjälp av det teoretiska ramverket kommer viktiga delar av innehållet i reklamfilmerna att analyseras. LÄS MER
25. Den svenska eliten av fotbollsspelande män och kvinnor : En kvalitativ textanalys med fokus på Aftonbladets rapportering om svenska herrlandslaget i fotboll inför VM 2018 och svenska damlandslaget i fotboll inför VM 2019
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats har sin utgångspunkt i genus- och gestaltningsteori och målet var att redogöra för de eventuella skillnader som existerar i Aftonbladets rapportering om svenska herrlandslaget i fotboll och svenska damlandslaget i fotboll. Detta genomfördes med en kvalitativ textanalys av totalt 8 artiklar som skrevs och publicerades om de respektive landslagen inför herrarnas VM 2018 och damernas VM 2019. LÄS MER