Sökning: "underrepresentation."

Visar resultat 1 - 5 av 177 uppsatser innehållade ordet underrepresentation..

  1. 1. Jämställdhetens isberg. Den djupgående könsklyftan för experter i media

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alva Dahlberg; Michelle Hammargren; Carl Malmborg; [2024-02-28]
    Nyckelord :Media; gender; disparity; experts; representation;

    Sammanfattning : This study investigates gender disparities in media representation, specifically focusing on the space given to male and female experts in Swedish newspapers. Despite a population evenly split between genders, other studies reveal a notable underrepresentation of female experts in the media. LÄS MER

  2. 2. “Jag tänker på maskiner, jag tänker på gubbar i skogen...” : Skogsindustriföretags arbete för att attrahera kvinnliga ingenjörer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Isabelle Hallberg; Stina Sjöberg; [2024]
    Nyckelord :Skogsindustri; ingenjörsstudenter; employer branding; jämställdhet; extern employer branding;

    Sammanfattning : Denna uppsats ägnas åt att undersöka hur industriföretag, specifikt inom skogsindustri branschen, arbetar för att attrahera kvinnliga ingenjörsstudenter till deras företag. Syftet med uppsatsen är således att erhålla en fördjupad förståelse för strategierna som industriföretag, specifikt inom skogsindustrisektorn, använder sig av för att attrahera kvinnliga ingenjörsstudenter till sina organisationer. LÄS MER

  3. 3. “Visa dem vad galen kan göra” : En multimodal kritisk diskursanalys av Nikes reklamfilm“Dream Crazier”

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ellen Storm Edholm; Rebecca Thorslund; [2024]
    Nyckelord :Femvertising; female athletes in media; MCDA; intersectionality; social semiotics; Nike; dream crazier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze how female athletes are constructed in advertising that uses femvertising. This is done through a multimodal critical discourse analysis of Nike´s commercial “Dream Crazier” to understand which signs, in the form of participants, language, attributes and color which acts as semiotic resources to create meaning. LÄS MER

  4. 4. The recruitment process to corporate boards - A qualitative study investigating female underrepresentation

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Johanna Berg; Lina Holmqvist; [2023-06-29]
    Nyckelord :recruitment; social network; gender; equality; social structures; female underrepresentation;

    Sammanfattning : This research put emphasis on the election committee and its role in the recruitment process for corporate boards. Particularly, it investigates the cause of female underrepresentation in the boardroom of corporations listed on the Swedish stock exchange. LÄS MER

  5. 5. Digital identitet och visuell interkulturalitet i framtidens bildpedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Aron Wright; Emil Pernet; [2023]
    Nyckelord :Visual culture learning communities; Third space; digitalisation; Gaming; interculturality; intercultural pedagogy; visual arts pedagogy; Bild; Bildpedagogik; Digitalisering; Fortnite; Interkulturalitet; Interkulturell; Konstpedagogik; VCLC; Visuell kultur;

    Sammanfattning : This knowledge overview consists of research surrounding digitalisation in pedagogics, visual culture learning communities and the correlation between these two subjects. Intercultural pedagogics often refers to including pupils’ ethnical cultural diversity as grounds for creating a discourse surrounding equality and inclusion in the classroom. LÄS MER