Sökning: "dream crazier"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden dream crazier.

  1. 1. “Visa dem vad galen kan göra” : En multimodal kritisk diskursanalys av Nikes reklamfilm“Dream Crazier”

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ellen Storm Edholm; Rebecca Thorslund; [2024]
    Nyckelord :Femvertising; female athletes in media; MCDA; intersectionality; social semiotics; Nike; dream crazier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze how female athletes are constructed in advertising that uses femvertising. This is done through a multimodal critical discourse analysis of Nike´s commercial “Dream Crazier” to understand which signs, in the form of participants, language, attributes and color which acts as semiotic resources to create meaning. LÄS MER

  2. 2. Just Dream Crazier Girl

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Sarah Goldman; Disa Thorsson Loong; [2022]
    Nyckelord :femvertising; icke-könsstereotypisk reklam; könsstereotyper; sport; performativitetsteorin; semiotiska resurser; strategisk kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att uppnå förståelse kring hur femvertising används för att porträttera kvinnan i reklam på ett icke-könsstereotypiskt sätt. En multimodal socialsemiotisk analys används för att undersöka vilka och hur det empiriska materialet använder semiotiska resurser för att kommunicera icke-könsstereotypisk reklam. LÄS MER

  3. 3. Vem är kvinnan i reklamen? : En fallstudie om hur Nike och Adidas väljer att framställa och representera kvinnor i reklamfilm 2019

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Elsa Kiljunen; Jonatan Aldén; [2020]
    Nyckelord :Nike; Adidas; representation; commodity feminism; commercial films;

    Sammanfattning : Who is the woman in the commercials? A case study of how Nike and Adidas choose to portray and represent women in commercials 2019 This case study investigates how women are represented in the commercial films Nike – Dream Crazier and Adidas – She Breaks Barriers: More Visibility. Bigger Dreams. LÄS MER

  4. 4. “We Always Have to be the Nice Ones, be the Ladies”: A Postfeminist Analysis of how Sports Marketing Reflects Female Athletes’ Lived Experiences

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Veronika Mirkovic; [2020]
    Nyckelord :media representations; sportswomen; gender; advertising; Nike; postfeminist critique;

    Sammanfattning : Current debates about representations of female athletes in the media consist mainly of textual analyses research produced by scholars who observe the topic from different theoretical frameworks. To better comprehend the relation between women athletes and media’s representation of them, in particularly advertising, this thesis aims to converse with up-and-coming professional and collegiate sportswomen as a way to examine what kind of correlation, if any, there is between sports commercials’ portrayals of female athletes and their actual reality. LÄS MER

  5. 5. "Show them what crazy can do" : En semiotisk kvalitativ studie av Nikes användning av femvertising.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Rebecka Borrespång; Olivia Sundling; [2019]
    Nyckelord :femvertising; Nike; reklam; könsroller; feminism; stereotyp; semiotik;

    Sammanfattning : Den stereotypiska framställningen av kvinnor i reklam har länge präglats av sexuella och objektifierande anspelningar.  Syftet med denna studie är att undersöka hur Nike använder sig av det feministiska begreppet femvertising, som tar ställning mot den traditionella framställningen av kvinnor, i utvalda klipp från reklamfilmerna Dream Crazier och Dream With Us som båda släpptes under 2019. LÄS MER