Sökning: "Läsundervisning i grundsärskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Läsundervisning i grundsärskolan.

  1. 1. Hur lärare i grundsärskola understödjer elevers läsutveckling: En multipel fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ulrika Johansson; Anna-Lena Grundström; [2020]
    Nyckelord :Läsutveckling; intellektuell funktionsnedsättning; läsförståelse; lässtrategier; läsundervisning;

    Sammanfattning : Att kunna läsa är viktigt i ett samhälle där information och kommunikation ofta sker genom skrift. Syftet med denna studie var att undersöka och belysa hur några lärare inom grundsärskolan, årskurs 7-9, understödjer elevers läsutveckling. Den teoretiska utgångspunkten grundar sig i Vygotskijs sociokulturella perspektiv. LÄS MER

  2. 2. "När jag blir stor kan jag läsa Mamma Mu själv" : Pedagogers och elevers erfarenheter av elevinflytande genom läsundervisningens sammanhang i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Segerstedt; Therese Westerlund; [2018]
    Nyckelord :Communication; participation; reading comprehension; reading education; special school; student influence; Delaktighet; elevinflytande; grundsärskola; kommunikation; läsinlärning; läs-förståelse;

    Sammanfattning : Genom studiens syfte, att beskriva och analysera förutsättningar för elevers inflytande i grundsärskolan och hur detta kommer till uttryck i läsundervisningen, vill vi bidra till ökad kunskap. Bakgrund och tidigare forskning behandlar förutsättningar och hinder för inflytande, språkutveckling, läsinlärning, läsförståelse samt för undersökt kommun tongivande metoder för läsinlärning och läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. "Det viktiga är ju att man tror att dom kan" : En fenomenografisk studie av lärares uppfattningar av läsundervisning på träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Annika Ehlin; [2017]
    Nyckelord :Intellectual disability; early reading development; reading instruction; compusory school for pupils with learning disabilities; teacher perceptions; phenomenography; Utvecklingsstörning; tidig läsutveckling; läsundervisning; grundsärskola; lärares uppfattningar; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva variationer av lärarnas uppfattningar om läsundervisning i grundsärskolan. Den valda metoden för studien är fenomenografi. En fenomenografisk studie beskriver hur människor uppfattar ett fenomen i sin miljö. LÄS MER

  4. 4. Läsa för att förstå : En studie om lärares erfarenhet och deras reflektioner över strukturerade textsamtal i grundsärskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Öyvind Rödland; Sofia Bergklint; [2015]
    Nyckelord :Strukturerade textsamtal; läsförståelse; grundsärskolan; reciprok undervisning; reflektionssamtal; aktionsforskning; fenomenografisk analys;

    Sammanfattning : Undervisningen i grundsärskolan behöver ge eleverna möjlighet att samtala och reflektera om texter. Forskning antyder att textsamtal inte prioriteras och att läsförståelse kommer i skymundan i en mer traditionell läsundervisning. LÄS MER

  5. 5. Läsning i särskolan. En fallstudie av tre grundsärskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pia Aztor; [2013-10-22]
    Nyckelord :läsning; utvecklingsstörning; särskolan; delaktighet; lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att studera hur lärare inom grundsärskolan arbetar med metoder för läsning hos elever med utvecklingsstörning. Studien tar sin utgångspunkt i följande frågeställningar: • Vilka erfarenheter har lärarna om läsutvecklingen för elever med utvecklingsstörning? • Hur beskriver lärarna sina metoder och arbetssätt? • Hur arbetar lärarna för att möjliggöra elevers delaktighet och lärande? Teori: Studiens teoretiska ramar har delvis hämtat inspiration från ett sociokulturellt perspektiv där delaktighet och lärande blir centrala i förståelsen av hur lärare i särskolan arbetar med läsning och dess metoder. LÄS MER