Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hålla balansen i ett dubbelt uppdrag : En intervjustudie med lärare i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Maya Alabdullah; Yvette Vivian Yalda Matti; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidshems undervisning; ämnesundervisning; kompetens; lärare i fritidshem; balans; förändring; uppdrag; utmaningar; möjligheter; yrkesroll; framtid.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i fritidshem balanserar det dubbla uppdraget att både ansvara för ämnesundervisning och undervisning i fritidshemmet, vilka utmaningar och möjligheter det medför samt hur de ser på sitt uppdrag i framtiden. Forskningsfrågorna är: Hur balanserar lärare i fritidshem det dubbla uppdraget?  Vilka möjligheter eller utmaningar medför det dubbla uppdraget nu och i framtiden? En kvalitativ metod har använts för att besvara studiens syfte. LÄS MER

  2. 2. Elevers upplevelse av rekreation på fritidshemmet : En kvalitativ studie om elevers upplevelse av rekreation på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ottilia Hjälmeby; [2022]
    Nyckelord :Rekreation; återkoppling; återhämtning; elever; fritidshem; elevinflytande; stress;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever upplever deras möjligheter till rekreation i fritidshem. Forskningsfrågor som ställs i studien är:   -Vilka platser i fritidshemsmiljön upplever eleverna ger dem avkoppling och återhämtning?   -Vilka aktiviteter upplever eleverna ger dem avkoppling och återhämtning i fritidshem?     Studien är kvalitativ och samtalspromenader har genomförts med fem elever på ett fritidshem. LÄS MER

  3. 3. Varför slutar elever på fritidshemmet i de tidiga skolåren? : En enkätstudie kring elevers uppfattningar om varför de slutade på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecka Nilsson; Annie Salomonsson; [2021]
    Nyckelord :Elever; fritidshem; lärmiljö; påverkan; relationer;

    Sammanfattning : De aktiviteter och den undervisning som sker på fritidshemmet ska stödja eleverna i deras relationsskapande arbete. I bakgrunden tas det upp tidigare forskning som behandlar elevers möjligheter att påverka, lärande, sociala relationer, upplevd stress och yttre faktorer som kan påverka om eleverna väljer att vara på fritidshemmet eller inte. LÄS MER

  4. 4. Lärare i fritidshem i anmälningssituation : En statistisk uppfattning om lärare i fritidshemmets kunskap om anmälningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Dion Dutra; [2021]
    Nyckelord :Reporting; duty to report; witnessing violence exposure to violence; neglect; exposed.; Anmälan; anmälningsplikt; bevittnande av våld exponering för våld; försummelse; utsatt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem ser på anmäl­ningsplikten och hur de hanterar information när de misstänker att en elev är i en utsatta situation. Resultaten visar vad som lärarnas i fritidshem roller och ansvar är och vad som ligger till grund för att lärarna i fritidshem ska vidta åtgärder eller inte åtgärder enligt anmälningsplikten. LÄS MER

  5. 5. Tillgänglighetens inverkan på fritidshemsundervisningen : en kvalitativ intervjustudie om lärares i fritidshem syn på fritidshemsundervisningen

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tomás Amerise; Resul Besim; [2020]
    Nyckelord :Fritidshemsundervisning; tillgänglighet; lokaler; elevgrupp; personal; anpassningar; ljudnivå; stress;

    Sammanfattning : Att arbeta inom fritidshemmet idag upplever vi vara ett mångfacetterat och komplext arbete. Det innebär stora utmaningar där lärare i fritidshem behöver förhålla sig till en mängd olika faktorer i allmänhet såsom organisation, ledning, outbildad personal, personaltäthet, samverkan och materialtillgång, vilka alla på något sätt inverkar på fritidshemsundervisningen. LÄS MER