Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Högstadiepojkar läser - om det är roligt och lärorikt : En studie om högstadiepojkars läsande på fritiden och i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Kaisa Pantzar; [2024]
    Nyckelord :literacy; fritidsläsning; läsning i skolan; textgenrer;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine high school boys reading habits during their spare time and in their school environment and to let them evaluate its advantages and disadvantages. Quantitative and qualitative methods are used, and the study departs from Molloy's description of theory of literacies as well as the developmental psychologist Vygotsky's theories of languages and learning. LÄS MER

  2. 2. Lästvång framför läslust – vägen framåt? : En kvalitativ empirisk studie om mängden skönlitterär läsning i relation till elevernas läsförmåga i svenskämnet på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Lina Lundberg; Sofi Regnander; [2023]
    Nyckelord :svenskämnet; gymnasieelever; läsning; skönlitteratur; läsförmåga; läsmängd; lästvång; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur 21 verksamma svensklärare på gymnasiet ser på relationen mellan mängden skönlitterär läsning och utveckling av läsförmågan hos gymnasielever. Mot bakgrund av larm om att unga läser allt mindre samtidigt som läs- och kunskapsresultat i svensk skola sjunker har verksamma svensklärare tillfrågats för att nå syftet. LÄS MER

  3. 3. Hur samverkar lärare i årskurs 1–3 med vårdnadshavare för att främja elevers läsmotivation och läsutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Felicia Persson; Lovely Bäcklund; [2023]
    Nyckelord :Fritidsläsning; läsläxa; läsmotivation och samverkan.;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för vår studie har varit den aktuella samhällsdebatten om elevers sjunkandeläsintresse. Samhällsdebatten ledde till att vårt syfte blev att ta reda på hur lärare samverkar medvårdnadshavare för att främja elevers läsmotivation och läsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers syn på litteratur : En enkätstudie om läsvanor och läsupplevelser på fritiden

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Josefin Sehmi; [2023]
    Nyckelord :Läsvanor; läsupplevelser; medier och digitalisering; läsförståelse; fritidsläsning; litteratur- preferenser; läsmotivation;

    Sammanfattning : Studien behandlar gymnasieelevers läsvanor och läsupplevelser på fritiden där svar på bland annat läsfrekvenser och litteraturpreferenser eftersöks. Därmed undersöks även vilka mediepreferenser gymnasieeleverna har vid läsning, såsom fysiska böcker, e-böcker och ljudböcker samt vilken påverkan det har på deras läsvanor, läsupplevelser och läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. ”Det är som en dikt egentligen, men ändå inte” : Gymnasieungdomars samtal om den lyrik de läser på sin fritid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cajsa Ranglin; [2023]
    Nyckelord :upper secondary school; Swedish; poetry; affect-based strategy; reader-response; gymnasieskolan; svenska; lyrik; affektiv utvärdering; reader-response;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att det finns en diskrepans mellan poesiläsningen i skolan och gymnasieungdomars fritidsläsning av poesi är syftet med studien att ge ett kunskapsbidrag om vilka spår av svenskämnet som kan urskiljas ur ungdomars samtal om den lyrik de läser på fritiden. För att möta studiens syfte har följande frågeställningar besvarats (1) Vad präglar gymnasieungdomars val av lyrik? (2) Hur präglas lyriksamtalen av ämnesspecifikt språk? (3) Vad kan framträda i lyriksamtal när gymnasieungdomar själva väljer lyrik utifrån vad de läser på fritiden? Metoden som användes var fokusgruppsamtal med 16 ungdomar som läser kursen svenska 3. LÄS MER