Sökning: "fritidspedagoger språkutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden fritidspedagoger språkutveckling.

  1. 11. Konflikter och konflikthantering - hur pedagoger ser på språkets betydelse i konfliktsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Clara Graumann; Jeanette Dücker; [2013]
    Nyckelord :barns språkutveckling; dialog; dialogism; flerstämmighet; interaktion; konflikter; konflikthantering; konfliktlösning; scaffolding; konfliktstilar; monolog; proximal utvecklingszon; samspel; språk; stödstruktur;

    Sammanfattning : Vår undersökning handlar om konflikter, konflikthantering samt språkets betydelse för att lösa konflikter. Syftet med själva undersökningen är hur pedagoger ser på konflikter i skola och förskola och hur dessa hanteras. Med pedagoger menas förskollärare, fritidspedagoger och grundskollärare. LÄS MER

  2. 12. Konflikter och konflikthantering - hur pedagoger ser på språkets betydelse i konfliktsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Clara Graumann; Jeanette Dücker; [2013]
    Nyckelord :barns språkutveckling; dialog; dialogism; flerstämmighet; interaktion; konflikter; konflikthantering; konfliktlösning; scaffolding; konfliktstilar; monolog; proximal utvecklingszon; samspel; språk; stödstruktur;

    Sammanfattning : Vår undersökning handlar om konflikter, konflikthantering samt språkets betydelse för att lösa konflikter. Syftet med själva undersökningen är hur pedagoger ser på konflikter i skola och förskola och hur dessa hanteras. Med pedagoger menas förskollärare, fritidspedagoger och grundskollärare. LÄS MER

  3. 13. Personalens roll för svenskämnet i skola och fritidshem

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Therese Bandgren; [2012]
    Nyckelord :Svenska; LGR11; personalsyn; språkutveckling; frit;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare och fritidspedagoger på en skola ser på sin egen roll ielevernas språkliga utveckling, men också hur de ser på varandras roller. Vidare studeras om personalen arbetarefter gällande styrdokument. LÄS MER

  4. 14. Användning och betydelse av barnböcker i förskola och fritidshem

    M1-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Evelina Stigestad; Petrus Stigestad; [2010]
    Nyckelord :barnböcker; barnlitteratur; förskola; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre förskollärare och tre fritidspedagoger beskriver att de använder sig av barnböcker i det vardagliga arbetet på förskola och fritidshem. Frågeställningarna är: Hur beskriver förskollärarna och fritidspedagogerna att de använder barnböcker i verksamheten? Vilken betydelse anser förskollärarna och fritidspedagogerna att barnböcker har för barnen?För att få svar på frågeställningarna användes kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med tre förskollärare och tre fritidspedagoger som metod. LÄS MER

  5. 15. Flerspråkighet och språkutveckling i mångkulturella skolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Leila Bajraktarevic; Beatrix K. Deleon; [2010]
    Nyckelord :mångkulturellt samhälle; flerspråkighet; modersmålsundervisning; språkutveckling i grundskolan;

    Sammanfattning : Bakgrunden till arbetet är att Sverige blir ett alltmer mångkulturellt samhälle och att mångabarn idag är flerspråkiga och vi uppfattar det som viktigt att stärka barns modersmål vilket ären förutsättning för att utveckla ett andraspråk. Syftet är att belysa vilket stöd i form avmodersmålsundervisning eleverna får grundskolans tidiga år och vad pedagoger i F till år 5anser vara ett språkutvecklande arbetssätt i skolan. LÄS MER