Sökning: "gehörsundervisning"
Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade ordet gehörsundervisning.
11. Fiolpedagoger inom genren svensk folkmusik : En intervjustudie om undervisningsmetoder och pedagogiska förhållningssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om det finns grundläggande skillnader i undervisningsmetoder och pedagogiska förhållningssätt mellan fiolpedagoger inom genren svensk folkmusik. Jämförelsen fokuserar på lärare med respektive utan formell musiklärarexamen inom genren. LÄS MER
12. Bland kvinter, noder och neuroner: En litteraturstudie av forskning och pedagogisk litteratur med fokus på musikaliskt gehör
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Gehörsundervisning är ofta obligatoriskt i musikutbildningar. Trots att många moment inom gehörsundervisning, såsom prima vista-sång, kräver en mängd kognitiva färdigheter visar tidigare forskning att den kognitiva sidan av gehör sällan behandlas inom musikpedagogiken. LÄS MER
13. Medierande Musikteori – en sociokulturell studie om före detta estetelevers förhållande till musikteori och gehör
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med studien är att med ett sociokulturellt perspektiv skapa kunskap om hur personer som gåttestetiskt program med musikinriktning på gymnasiet upplever att deras förhållande till musikteori ochgehör har förändrats efter avslutade studier. Studien utgår från hypotesen att musikers förhållande tillmusikteori och gehör är avhängigt det sammanhang inom vilket de musicerar. LÄS MER
14. Folkligt eller klassiskt i fiolundervisningen? : En jämförelse mellan några folkmusikaliskt förankrade fiollärares syn på sin undervisning och några klassiska fiolmetoder
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan IngesundSammanfattning : I det här arbetet har jag undersökt hur fiollärare med förankring i folkmusiken undervisar samt vilka eventuella områden som de lägger vikt vid och varför. Jag valde att göra en kvalitativ intervju med fem informanter. LÄS MER
15. Se och hör- en jämförelse mellan not- och gehörsundervisning
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka vikten av attanvända sig av både en not- och gehörsbaserad undervisning, för att istörsta möjliga mån kunna möta så många elever som möjligt. Vi harjämfört olika pedagogiska metoder, samt diskuterat kring hur barn lär. LÄS MER