Sökning: "gehörsundervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade ordet gehörsundervisning.

  1. 11. Fiolpedagoger inom genren svensk folkmusik : En intervjustudie om undervisningsmetoder och pedagogiska förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Maria Andersson; [2014]
    Nyckelord :Folk music; violin teacher; fiddler; teching methods; pedagogical approaches and socio cultural perspective.; Folkmusik; fiolpedagog; spelman; undervisningsmetoder; pedagogiska förhållningssätt; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om det finns grundläggande skillnader i undervisningsmetoder och pedagogiska förhållningssätt mellan fiolpedagoger inom genren svensk folkmusik. Jämförelsen fokuserar på lärare med respektive utan formell musiklärarexamen inom genren. LÄS MER

  2. 12. Bland kvinter, noder och neuroner: En litteraturstudie av forskning och pedagogisk litteratur med fokus på musikaliskt gehör

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Carl Löfmarck; [2014]
    Nyckelord :Music education; Educational Science; neurovetenskap; psykologi; forskning; Gehör; musik; musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Ear-training; aural-training; research; music pedagogy; psychology; neuroscience; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Gehörsundervisning är ofta obligatoriskt i musikutbildningar. Trots att många moment inom gehörsundervisning, såsom prima vista-sång, kräver en mängd kognitiva färdigheter visar tidigare forskning att den kognitiva sidan av gehör sällan behandlas inom musikpedagogiken. LÄS MER

  3. 13. Medierande Musikteori – en sociokulturell studie om före detta estetelevers förhållande till musikteori och gehör

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Julia Eckerstein; [2011]
    Nyckelord :GeMu; musikteori; gehör; sociokulturellt perspekti;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med ett sociokulturellt perspektiv skapa kunskap om hur personer som gåttestetiskt program med musikinriktning på gymnasiet upplever att deras förhållande till musikteori ochgehör har förändrats efter avslutade studier. Studien utgår från hypotesen att musikers förhållande tillmusikteori och gehör är avhängigt det sammanhang inom vilket de musicerar. LÄS MER

  4. 14. Folkligt eller klassiskt i fiolundervisningen? : En jämförelse mellan några folkmusikaliskt förankrade fiollärares syn på sin undervisning och några klassiska fiolmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Hanne Björlin; [2010]
    Nyckelord :repertoire; ear training; folk music; melodic material; repertoar; gehör; folkmusik; melodiskt material;

    Sammanfattning : I det här arbetet har jag undersökt hur fiollärare med förankring i folkmusiken undervisar samt vilka eventuella områden som de lägger vikt vid och varför. Jag valde att göra en kvalitativ intervju med fem informanter. LÄS MER

  5. 15. Se och hör- en jämförelse mellan not- och gehörsundervisning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lina Hulltgren; Stina Wallmyr; [2009]
    Nyckelord :0;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka vikten av attanvända sig av både en not- och gehörsbaserad undervisning, för att istörsta möjliga mån kunna möta så många elever som möjligt. Vi harjämfört olika pedagogiska metoder, samt diskuterat kring hur barn lär. LÄS MER