Sökning: "genus i miljön"
Visar resultat 11 - 15 av 143 uppsatser innehållade orden genus i miljön.
11. Förskollärares medvetenhet om den fysiska miljöns betydelse för jämställdhetsarbetet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) ska alla anställda i förskolan motverka stereotypa könsmönster. Forskning visar att det handlar om förskollärarens förhållningsätt till barn och verksamhet genom de styrdokument som förskolläraren ska förhålla sig till. LÄS MER
12. Förskollärares tankar kring miljön och förhållningssättets betydelse i arbetet med genus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : .... LÄS MER
13. Kvinnors upplevelser av arbetsmiljön på mansdominerade arbetsplatser
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Könssegregeringen på arbetsmarknaden i Sverige är fortfarande stor. Att män och kvinnor befinner sig inom olika branscher och arbetsplatser medför konsekvenser för deras arbetsmiljö och hälsa. I denna uppsats studerades en mansdominerad arbetsplats med syfte att undersöka hur kvinnor upplevde sin arbetsmiljö. LÄS MER
14. Genus och jämställdhet i den svenska skolan : En kunskapsöversikt om pedagogernas arbetssätt och elevernaspåverkan av genus och jämställdhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I påföljande kunskapsöversikt är syftet att studera samt skapa förståelse för genus och jämställdhet i den svenska skolan. Studiens frågeställningar lyder: "Hur arbetar pedagogerna med genus och jämställdhet?" och "Hur uppfattar och påverkas eleverna av genus och jämställdhet inom den svenska skolan?". LÄS MER
15. Genus, lek och normkritik : En kvalitativ studie om förskollärares normkritiska arbete kring genus i leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur förskollärare beskriver att de arbetar ur ett normkritiskt perspektiv kring genus i leken i förskolan. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där datainsamlingsmetoden tillämpats genom semistrukturerade intervjuer med nio förskollärare. LÄS MER