Sökning: "genus i miljön"
Visar resultat 21 - 25 av 143 uppsatser innehållade orden genus i miljön.
21. We Are More Than Just Housewives : Young Women’s Expectations and Outlook on TheirParticipation Within the Post-Conflict Society of Bosnia and Herzegovina
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Globala studierSammanfattning : Peace processes have been slow to recognise women, which is later reflected in the political landscape of the post-conflict society. Researchers have emphasised that the post-conflict setting many times constitutes a greater challenge for women than men as they face more vulnerability and insecurity in forms of domestic violence and being excluded from the formal peace processes. LÄS MER
22. Trygghet i offentliga rum : En genusfallstudie om trygghetsupplevelsen i Marieberg och dess sociala hinder för män och kvinnor
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Trygghetsupplevelsen i offentliga rum har blivit en alltmer central fråga inom mediedebatten om staden på grund av nyhetsupplysningarna av terrordåd, organiserad brottslighet och mord. Otäcka incidenter förhöjer människors rädsla och gör att offentliga rum kopplas samman med otrygghetskänslor. LÄS MER
23. The Enigmatic Fossil Hiemalora in the Ediacaran of the Digermulen Peninsula, Arctic Norway
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaperSammanfattning : Hiemalora is a genus residing within the Ediacaran biota. There are just two species of Hiemalora; H. stellaris and H. pleiomorphus. LÄS MER
24. "Man behöver inte klä hela hemvrån med lull lull och rosa saker" : - En kvalitativ studie om fokus på lekmiljöer utifrån ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare respektive barnskötare skapar lekmiljöer utifrån ett genusperspektiv i förskolan. Studien belyser även om det finns skillnader mellan förskollärarnas och barnskötarnas tankar kring genusarbetet av lekmiljöer. LÄS MER
25. Den fysiska förskolemiljön ur ett genusperspektiv : En kvalitativ observations- och intervjustudie om genus i förhållande till den fysiska miljön i några förskolor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida den fysiska miljön i utvalda förskolor var könsneutral eller ej, samt om det fanns en genusmedveten planering, eller en eventuell önskan om en könsneutral miljö, vad gäller lekmaterial, inredning och möblering. Kvalitativa intervjuer gjordes med fem förskollärare samt observationer av respektive förskollärares fysiska förskolemiljö. LÄS MER