Sökning: "genus i miljön"

Visar resultat 16 - 20 av 143 uppsatser innehållade orden genus i miljön.

  1. 16. Framställning av genus i historiska romaner för årskurs 4-6 : En analys av hur genus skildras hos karaktärer i böckerna Drakskeppet och Nattkorpen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Rickard Pettersson Agetorp; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; karaktärsanalys; genusperspektiv; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur genus framställs hos karaktärerna i två historiska romaner som används i årskurs 4-6. Mer specifikt undersöker studien hur centrala karaktärer i romanerna Drakskeppet (1997) och Nattkorpen (2021) skildras utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  2. 17. Offentliga toaletters betydelse för tillgången till det offentliga rummet : en studie över Malmö Stads planering och förvaltning av offentliga toaletter ur ett intersektionellt genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Henrietta Krüssenberg; [2022]
    Nyckelord :offentliga toaletter; offentliga rummet; ; genus; intersektionalitet; planering; förvaltning; Malmö;

    Sammanfattning : För att tillgängliggöra det offentliga rummet krävs olika nödvändiga funktioner i staden. En av dessa funktioner är offentliga toaletter. Faktorer såsom placering, utformning och skötsel av offentliga toaletter påverkar i sin tur hur olika personer kan använda och röra sig i den bebyggda miljön. LÄS MER

  3. 18. ”Vad vi säger, vad vi gör, det speglar ju sig på barnen” : En kvalitativ studie om fyra förskollärares beskrivningar av att inkludera ett jämställdhetsperspektiv i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tilda Averin; [2021]
    Nyckelord :Basic values; Equality; Equality perspective; Gender; Free play; Preschool teacher; Didactics; Värdegrund; Jämställdhet; Jämställdhetsperspektiv; Genus; Fri lek; Förskollärare; Didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån en didaktisk teori jämföra hur fyra förskollärare beskriver att de tillämpar förskolans värdegrund i den fria leken, med särskilt fokus på jämställdhet. Till syftet har följande två frågeställningar konkretiserats; Hur beskriver förskollärare att de inkluderar ett jämställdhetsperspektiv i den fria leken? och Vilka utmaningar lyfter förskollärare gällande att inkludera ett jämställdhetsperspektiv i den fria leken?. LÄS MER

  4. 19. Genusstrategier i Förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på genusarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Beatrice Sjögren; Nathalie Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; genus; traditionella könsmönster; pojkar; flickor;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa förståelse för förskollärares syn på arbetet med att utmana och motverka traditionella könsmönster i förskolan. Vår studie utgår ifrån en kvalitativ metod. LÄS MER

  5. 20. "Redan som bebis sägs det ju att dom bemöts olika" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser kring könsnormer och normkritiskt arbete med barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Caroline Hansson; Sara Eiselt; [2021]
    Nyckelord :Preschool; Gender; Equality; Gender norms; Norm-critical; Förskola; Genus; Jämställdhet; Kön; Könsnormer; Normkritik;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i sex förskollärares upplevelser kring jämställdhet och genus i förskolan. Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar kring normer om kön. LÄS MER