Sökning: "grön marknadsföring retorisk analys"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden grön marknadsföring retorisk analys.

  1. 1. Etisk grön marknadskommunikation - ett nutida företags väg till framgång

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Louise Carlsson; Lisa Lindfors; [2019]
    Nyckelord :etisk grön marknadsföring; etisk grön marknadskommunikation; etisk grön konsumtion; symbolisk marknadskommunikation; identitetsskapande; retorik ethical green marketing; ethical green consumption; symbolic marketing communications; identity; rhetoric; Social Sciences;

    Sammanfattning : Etisk grön marknadsföring har blivit en allt viktigare kommunikationsstrategi för företag och varumärken att implementera efter att fler konsumenter har börjat bry sig om etiska och gröna frågor. Samtidigt är det av vikt för varumärken att få konsumenter att vilja bli förknippade med just det egna varumärket i den konkurrenskraftiga marknad som existerar i dag. LÄS MER

  2. 2. Att leva grönt är skönt – men tänker vi likadant? : En retorisk analys av Coop som grönt företag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Amanda Åkerberg; [2014]
    Nyckelord :varumärke; konsumenter; myter; Barthes; klyfta; diskrepans; den retoriska situationen; Bitzer; receptionsstudie; retorik; marknadsföring; grön marknadsföring; green marketing; hållbar marknadsföring;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine a brand’s green marketing and its consumers’ perception of it in order to compare these views. The idea is to find a potential gap and what effect it may have on the brand. A case study has therefore been made with the grocery market brand Coop with focus on organic food. LÄS MER

  3. 3. "Alla bryr sig om miljön!" - En analys av hur dagens miljöproblem kommer till uttryck i reklam

    L2-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Marika Nilsson; Michaela Engström; [2012]
    Nyckelord :hållbarhet; miljö; risksamhälle; Ben Jerry’s; Grön marknadsföring; postmodernism; reklam; marknadsföring; miljömedvetande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi lever i ett postmodernt samhälle där miljöproblem är ett stort fenomen som präglar vår kultur. I denna uppsats har vi studerat hur marknadsföring drar nytta av människors oro för miljön, genom grön marknadsföring. Vi har använt Ben & Jerry’s som fallstudie och gjort en semiotisk och retorisk analys av deras hemsida. LÄS MER