Sökning: "granskning lärobok"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden granskning lärobok.

  1. 1. En kvalitativ läromedelsanalys av samhällskunskapsböcker för grundskolan 4–6 : Från teori till praxis: en granskning av intersektionell representation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nahom Beyene; Deniz Yaldir; [2023]
    Nyckelord :Kön; etnicitet; lärobok; intersektionalitet; kvalitativ bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur representationen av kön och etnicitet framställs i samhällskunskapsläroböcker för årskurs 4–6 samt hur denna representation har förändrats över tid. Metoden för studien omfattar en kvalitativ bildanalys av två samhällskunskaps läroböcker från samma förlag men två olika upplagor eftersom detta sätter studien i ett historiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Etnicitet i läromedel för SFI : En läromedelsanalys med fokus på etnisk mångfald

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Milosz Bednarski; [2022]
    Nyckelord :Representation; SFI; läromedel; etnisk mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att titta på etnicitet och kultur i en SFI-lärobok. Tidigare studier har visat att etnocentrism är utbredd i läromedel, men forskningen om SFI-undervisningsmaterial är minimal.Undersökningen använder en hybrid av analytiska metoder, inklusive innehållsanalys och diskursanalys. LÄS MER

  3. 3. Matematikboken i centrum : 4–6 lärares inställning till lärobokens användning inom matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Amanda Fängström Persson; [2022]
    Nyckelord :Direkt; indirekt; lektionsplanering; matematikboken; undervisning ;

    Sammanfattning : Läroboken i matematik anses vara en central resurs och i en granskning gjord 2014 av Skolverket visade det sig att svenska matematiklärare använder sig av läroboken i matematik i större omfattning än matematiklärare i andra länder. Lärare kan utnyttja läroboken med en direkt användning där läraren uteslutande använder läroboken vid sin planering och undervisning eller en indirekt användning där läraren använder läroboken som en inspiration och använder då inte läroboken i lika stor utsträckning. LÄS MER

  4. 4. Granskning av två läroböcker i SO F-3 : En litteraturstudie av hur två av SO-ämnets läroböcker förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22) i årskurs 1-3 och hur läroböckernas bilder förhåller sig till ett jämställdhetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Johansson; Cassandra Parkatti; [2022]
    Nyckelord :Lärobok; Jämställdhet; Läroplansteori; De samhällsorienterande ämnena; Kommentarsmaterial;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att granska hur läroböcker i de samhällsorienterande ämnena grundar sig på den nya läroplanen för grundskolan (Lgr22).Det är en litteraturstudie med utgångspunkt i läroplansteori. LÄS MER

  5. 5. Det svenska språket i läroböcker för matematik ur ett flerspråksperspektiv : En undersökning av textens svårighetsgrad i matematiska problem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Laora Balliou; Simon Ärlebrandt; [2020]
    Nyckelord :matematik; flerspråkighet; problemlösning; läroböcker; multimodalitet; svensk kontext.  ;

    Sammanfattning : Läroböcker är ett hjälpmedel som underlättar lärarens arbete men kan ha negativ effekt på elevers lärande om de tar mycket plats i undervisningen och inte uppfyller elevers förutsättningar. Av den orsaken är det av vikt att läroböcker kritiskt granskas och analyseras utifrån åtskilliga analytiska ingångar. LÄS MER