Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vi och “svenskarna”. En kvantitativ innehållsanalys av hur grupptillhörigheter påverkar skildringar i högeralternativa medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Holly Jansson; Rebecca Nymann; Linnea Sarkar; [2024-03-01]
    Nyckelord :Right-wing alternative media; crime reporting; news selection; agenda setting; framing;

    Sammanfattning : This thesis aims to determine if there is a difference in how right-wing alternative media portrays perpetrators and victims based on their ethnicity, and how this potential difference manifests itself. The study’s framework is based on theories surrounding news selection, agenda setting, and framing. LÄS MER

  2. 2. Vilka upplevelser har lärarstudenter av lärarutbildare? : En kvantitativ studie om studenter och lärarutbildare på Idrottslärarutbildningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Jonatan Svensson; Olle Anjou; [2023]
    Nyckelord :ämneslärare; idrott och hälsa; lärarutbildare; lärandeaspekter; ämneslärarstudenters upplevelser; lärarutbildningen;

    Sammanfattning : Studiens syfte är ta reda på hur ämneslärarstudenter upplever och värderar olika lärandeaspekter, såsom bemötande, engagemang och förankring till den framtida yrkesrollen, i undervisningen hos lärarutbildare på lärarutbildningen för idrott och hälsa. Tidigare forskning visar på att lärarutbildningen i idrott och hälsa är starkt präglat av idrottens föreningsliv, inte minst genom de normer och värderingar som förs vidare av de personer som är verksamma inom utbildning, d. LÄS MER

  3. 3. Effekten av skuld och sociala grupper på uppvisad dubbelmoral

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Kristina Holmgren; Hanna Persson; [2019]
    Nyckelord :dubbelmoral; ingruppsfavoritism; ingruppsmedlem; utgruppsmedlem; skuld; moraliskt beslutsfattande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Att anses vara en moralisk person är en strävan som de allra flesta har. Trots detta verkar det finnas en diskrepans mellan de etiska principer vi säger oss stå bakom och vårt faktiska agerande, ett fenomen kallat dubbelmoral. LÄS MER

  4. 4. Pedagogiska diskurser i samhällskunskapens demokratiundervisning : En kvalitativ studie av lärares tolkning och iscensättning av läroplanspolitiska mål

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Arvidsson Gustaf; [2018]
    Nyckelord :Demokrati; Samhällskunskap; Pedagogisk diskurs; Basil Bernstein; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka vilka pedagogiska diskurser som framträder när samhällskunskapslärare på en västsvensk gymnasieskola talar om hur de undervisar om demokrati samt vilka diskurser som framträder genom undervisningens examinationsuppgifter. Det empiriska materialet består av semistrukturerade intervjuer med fem samhällskunskapslärare samt av de prov som syftar till att examinera demokrati. LÄS MER

  5. 5. ”Vi” mot ”dom” i fyra nyhetstidningars diskurser kring Breivik och Akilov

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Psykologi

    Författare :Pernilla Rosenlind; [2018]
    Nyckelord :Terrorism; Breivik; Akilov; massmedia; discourse analysis; social identity theory; Terrorism; Breivik; Akilov; massmedier; diskursanalys; social identitetsteori;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien var att studera hur terroristen, representerad av Anders Behring Breivik och Rakhmat Akilov, konstruerades i fyra svenska dagstidningar efter två händelser benämnda terrordåd: attentaten i Oslo och på Utøya 22 juli 2011, och lastbilsattacken i Stockholm 7 april 2017. Detta utifrån ett socialpsykologiskt och diskursanalytiskt perspektiv med den sociala identitetsteorin som ramverk och ingrupper och utgrupper i fokus. LÄS MER