Sökning: "hållbar utveckling sopsortering"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling sopsortering.

  1. 11. Hållbar utveckling i förskolan : Pedagogers tankar om återvinning och återanvändning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Linda Larsson; [2015]
    Nyckelord :Preschool; chemistry; sustainable development; re-use; recycling; Förskolan; kemi; hållbar utveckling; återanvändning; återvinning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken syn som förskollärare har i arbetet med hållbar utveckling, med inriktning på den ekologiska delen där återvinning, återanvändning ingår för att värna om miljön. Studien kommer också belysa hur förskollärare anser att arbetet med hållbar utveckling kan se ut i förskolan samt hur naturen kan användas i detta arbete. LÄS MER

  2. 12. Återvinning och återbruk i förskolan : Förskollärares och en förskolechefs perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Therese Holmberg; Elin Widroth; [2015]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; återbruk; återvinning; förskollärare; förskolechef; barn; vårdnadshavare; förskola; delaktighet;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att det inte finns mycket forskning inom området hållbar utveckling i förskoleåldrarna. Detta område är aktuellt i dagens samhälle. I den här studien fokuseras det på begreppen återbruk och återvinning i förskolan som är en del av den hållbara utvecklingen. LÄS MER

  3. 13. Den ekologiska dimensionen av hållbar utveckling - en studie av förskollärares hållbarhetsutvecklande arbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Richson; [2014]
    Nyckelord :hållbar utveckling; den ekologiska dimensionen; förskola; uteverksamhet; miljöcertifiering;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om i vilken utsträckning förskollärare tar in hållbar utveckling i den dagliga verksamheten. De områden som berörs är lärandet i barngruppen, uteverksamheten samt miljöcertifieringar. LÄS MER

  4. 14. "Vi måste tänka långsiktinkt, inte bara här och nu" : En kvalitativ studie som belyser Hem-och konsumnetkunskapslärares och elevers uppfattning om hållbar utveckling.

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :linnea johansson; [2013]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; klimat; resurser; sopsortering; hem- och konsumentkunskap; hem- och konsumentkunskapslärare;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. Återvinning och hållbar utveckling i förskolan : en intervjustudie om förskollärares medvetenhet kring återvinning och hållbar utveckling

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sofie Lindhe; Martina Olofsson; [2012]
    Nyckelord :återvinning; hållbar utveckling; förskollärare; natur; miljö; konsumtion; återanvändning; miljöundervisning; sopsortering;

    Sammanfattning : Det syfte vi har med den här studien är att undersöka hur det ligger till med förskollärares medvetenhet kring återvinning och hållbar utveckling. Varför arbetar förskollärare med återvinning och hållbar utveckling eller varför gör de inte det? Studien är en kvalitativ undersökning där vi intervjuat 14 förskollärare på två olika orter i samma kommun i södra Sverige. LÄS MER