Sökning: "högläsning f-3"

Visar resultat 11 - 15 av 137 uppsatser innehållade orden högläsning f-3.

  1. 11. Dialogisk högläsning ur ett flerspråkigt perspektiv : –Dialogisk högläsning som språkutvecklande arbetssätt med flerspråkiga elever i årskurs F – 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Angela Ahlstedt; Julia Eriksson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. Lärares arbete med lässtrategier i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Nada Yassine; Hanin Adelemi; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelse; Läsförståelseundervisning; Lässtrategier; Läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete i fördjupningsämnet svenska och lärande är att utforska vilkametoder och strategier lärare i skolans tidigare år använder i läsundervisningen. Studiensutgångspunkt är lärares undervisningsperspektiv på lässtrategier samt deras individuellauppfattningar kring ämnet. LÄS MER

  3. 13. Jobba med språket : En kvalitativ studie om språkutvecklande arbetssätt med särskilt fokus på högläsning för och med elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Stålhandske; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; språkutvecklande arbetssätt; språkutvecklande undervisning; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Språket är en viktig pusselbit för att förstå och bearbeta omvärlden. Arbetet med språkutvecklande arbetssätt i skolan gynnar inte enbart elevers lärande utan även kollegialt lärande. LÄS MER

  4. 14. Lärarens arbete kring högläsning : Hur lärarna didaktiskt organiserar sin undervisning kring högläsning inom F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Hedberg; Malin Paulsson; Martina Mravljov Iversen; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; ordförråd; läsförståelse;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur läraren arbetar med högläsningen, där syftet var attta reda på hur lärare organiserar sin undervisning kring högläsning samt hurhögläsningen påverkar elevernas läsförståelse. Frågeställningen i studienvar: hur organiserar lärare i årskurs F–3 sin undervisning inom högläsning?För att ta reda på frågeställningen genomfördes en kvantitativ studie där enwebbenkät användes. LÄS MER

  5. 15. ”Läsa mycket, det är bra!” : En kvalitativ studie om F-3-lärares uppfattningar om dialogisk högläsning som arbetssätt för att utveckla elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Eloise Sellén; [2023]
    Nyckelord :Dialogic reading; reading comprehension; primary school; reading aloud; reading motivation; Dialogisk högläsning; läsförståelse; årskurs F-3; högläsning; läsmotivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra den roll som dialogisk högläsning har i klassrummet. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur beskriver lärare i årskurs F-3 att de arbetar med dialogisk högläsning i sin undervisning för att utveckla elevernas läsförståelse? Hur uppfattar lärarna att elevers läsförståelse påverkas av undervisning genom dialogisk högläsning? Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ metod och sex semistrukturerade intervjuer med lärare som arbetar i F-3. LÄS MER