Sökning: "hh engelska"

Visar resultat 21 - 25 av 76 uppsatser innehållade orden hh engelska.

  1. 21. Spelifieringsverktyget Classcraft och dessinverkan på elevers motivation i ämnet engelska : En mixed method-studie som utforskar mellanstadieelevers uppfattning av Classcraft och dess inverkan på elevers yttre och inre motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Max Muskovic; Anes Sukic; [2021]
    Nyckelord :self-determination theory; SDT; Classcraft; motivation; spelifiering; engelskundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to use the gamification tool Classcraft in a 5th grade class inorder to see how it affects the students' motivation. More specifically we examined the effectof Classcraft on students’ intrinsic and extrinsic motivation. The self-determination theory is the core of this study. LÄS MER

  2. 22. Bildstöd : En litteraturstudie om hur bilder stöttar eller hämmar läsförståelse i andraspråket engelska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Alexander Alfredsson; Alexandra Lindqwist Hajgato; [2020]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; Bildstöd; Engelska; Läsförståelse;

    Sammanfattning : I skolorna används inte bildstöd i den mån som den engelska lärarutbildningen och Spsm poängterar att det behövs. Bildstöd är ett hjälpmedel elever i svårigheter behöver och andra elever kan nyttja. LÄS MER

  3. 23. "Vi ses när vi ses, motherfuckers" : En studie om fult språk bland sociala mediaprofiler

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kim Andrén; [2020]
    Nyckelord :fult språk; tabu; tabuord; svordomar; svära; kraftuttryck; YouTube; social medier;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur olika typer av fult språk och hur det fula språket används bland av de 15 största svensktalande youtubeprofilerna under 2019. Syftet är att beskriva och visa de olika typerna och användningarna bland youtubeprofilerna. LÄS MER

  4. 24. Funktioner, semantiskt innehåll och genrespecifika drag i boktitlar översatta från engelska till svenska

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Erlandsson; [2020]
    Nyckelord :Engelska originaltitlar; svenska översatta titlar; titelöversättning; titelfunktioner; semantiskt innehåll; genrer;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks boktitlar översatta från engelska till svenska genom att studera vilka funktioner titlarna uppfyller, vilket semantiskt innehåll titelparen uppvisar och om det finns någon skillnad i genrerna när det gäller funktioner samt det semantiska innehållet. Undersökningens resultat gällande funktioner visar att majoriteten av titlarna uppfyller den distinktiva funktionen (att titeln är unik), att större delen av titlarna uppfyller den metatextuella funktionen (att titeln kan identifieras som en boktitel), att ett fåtal av titlarna uppfyller den fatiska funktionen (titelns längd), att ett övervägande antal av titlarna uppfyller den referentiella funktionen (ge information om den tillhörande texten) och att en minoritet av titlarna uppfyller den expressiva funktionen (titeln förmedlar författarens personliga tanke). LÄS MER

  5. 25. På engelska är det lätt att det låser sig : Hur resonerar lärare kring faktorer som påverkar elevers vilja inför muntlig kommunikation på engelska?- En innehållsanalys av lärareintervjuer.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ruth Nilsson; Arbesa Zekolli Januzi; [2020]
    Nyckelord :Engelskundervisning; muntlig kommunikation; oro; självförtroende och trygghet.;

    Sammanfattning : Denna studie presenterar problematiken med att elever med åren blir allt mer tysta under sin engelskundervisning; där lärare finner svårigheter med att uppmuntra elever att prata engelska. Studien presenterar tidigare forskning som belyser möjliga anledningar till att elever blir tystare med åldern, vilket enligt forskning, kan bero på oro, dåligt självförtroende och avsaknad av en trygghetskänsla. LÄS MER