Sökning: "historiedidaktik genus"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden historiedidaktik genus.

  1. 1. Historieläroböcker och genusperspektiv : En jämförande analys av fem läroböcker i historia för gymnasiet med fokus på genus

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Sefertzi; [2022]
    Nyckelord :genus; jämställdhet mellan kön; genusteori; genushistoria; historiedidaktik;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar göra en jämförande analys av fem historieläroböcker med fokus på genus. Syftet blir att undersöka hur genusperspektiv framträder i historieläroböckerna. LÄS MER

  2. 2. Vem fa?r ta plats i historien? Inkludering av genus och hbtq i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hedvig Fransén; Louise Lundmark; [2020]
    Nyckelord :genus; hbtq; historiedidaktik; historieundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt var att undersöka vad forskning visar gällande inkludering av genus och hbtq i historieundervisningen. Syftet vilar på frågeställningen: vad säger historiedidaktisk forskning om inkludering av genus och hbtq-perspektiv i historieundervisningen? För att besvara denna fråga har vi gjort en tematisk granskning av systematiskt insamlat material som berör vårt ämne. LÄS MER

  3. 3. Historieämnet ur et genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ebba Ljunggren; Fanny Lindström; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; Genus; Hegemoni; Historiedidaktik; Kön; Läroplan;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att ta reda på hur lärare och pedagoger kan arbeta medjämställdhet i sin historieundervisning. Vi har utgått ifrån frågeställningen “Hur framställskvinnor i historien och hur påverkar det historieundervisningens genusperspektiv?”. LÄS MER

  4. 4. #Historia : Metadata som resurs i historieforskning

    Master-uppsats,

    Författare :Hanna Boström; [2020]
    Nyckelord :Historiography; 2000s; metadata; bibliometrics; history writing; use of history; history awareness; history didactics; paradigm; keyword; student essays; history; historical perspective; Historiografi; 2000-talet; metadata; bibliometri; historieskrivning; historiebruk; historiemedvetande; historiedidaktik; paradigm; keyword; nyckelord; studentuppsatser; historia; historiska perspektivet;

    Sammanfattning : Under 2000-talet har det producerats och spridits mängder av betydande forskning som publicerats via databaser. En betydelsefull länk i kunskapsspridningen utgörs av akademin som i dag står för den största andelen av vetenskapliga publikationer. LÄS MER

  5. 5. ”Folk som är som mig har inte nämnts” : Kvinnliga gymnasieelever med en utomeuropeisk bakgrund om upplevelsen av den manliga och eurocentriska kanon inom historieundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Karolina Szewczyk; [2018]
    Nyckelord :intervjustudie; gymnasieskolan; historiedidaktik; genus; genusstudier; etnicitet; kanon; eurocentrism; Orientalism; Det andra könet; Said; de Beauvoir; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med den här intervjustudien är att belysa hur sju kvinnliga gymnasieelever med en utomeuropeisk bakgrund upplever och förhåller sig till den eurocentriska och manliga kanon inom historieundervisningen. Metoden som har använts är semistrukturerade djupintervjuer med en teoretisk utgångspunkt i grundad teori samt existentiell hermeneutik. LÄS MER