Sökning: "hur barn ser sitt lärande"

Visar resultat 56 - 60 av 230 uppsatser innehållade orden hur barn ser sitt lärande.

  1. 56. Utvecklingssamtal - ett prioriterat samtal? : En kvalitativ studie om vårdnadshavares uppfattningar av utvecklingssamtal

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Annika Johansson; Linda Landén; [2019]
    Nyckelord :utvecklingssamtal; vårdnadshavare; sociokulturell teori; elevledda utvecklingssamtal; bedömning; IUP; läroplan; elevinflytande; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vårdnadshavares uppfattningar av utvecklingssamtal. Studiens frågeställningar är: Vilka förväntningar har vårdnadshavare på utvecklingssamtal? och Hur beskriver vårdnadshavare utvecklingssamtal? Som teoretisk utgångspunkt har ett sociokulturellt perspektiv använts. LÄS MER

  2. 57. Fysisk aktivitet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med fysisk aktivitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jonathan Berntsson; Bareq Al Bomola; [2019]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Förskola; Intervju; Kvalitativ; Rörelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares syn på sitt arbete med fysisk aktivitet och rörelse samt hur de beskriver detta arbete. Utifrån detta syfte ställdes forskningsfrågorna Hur beskriver verksamma förskollärare att det lärarledda arbetet med fysisk aktivitet, med barn i de äldre åldrarna på förskolan, genomförs? samt Utifrån dessa beskrivningar, vad ser de för utmaningar för och möjligheter med att implementera lärarledda fysiska aktiviteter? Studien använde sig av kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 58. Kan man välja att vara både flicka och pojke samtidigt? : En kvalitativ studie om könsroller ur barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mikael Lind Crona; Stina Askling; [2019]
    Nyckelord :gender; Könsroller; normer; jämställdhet; samhälle; förskola; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ur ett barns perspektiv få en förståelse för barns tankar kring begreppet könsroller, detta för att underlätta för genus- och jämställdhetsarbetet på förskolan. För att uppnå syftet har följande frågeställningar besvarats: Vilka tankar och upplevelser har barn om könsroller? Hur tänker och upplever barn situationer när någon bryter mot könsrollen? Hur resonerar barn kring sina egna normer angående könsföreställningar med utgångspunkt i olika bilder som belyser personer eller situationer som är en del av samhällets normer eller som bemöter samhället normkritiskt? Studien är kvalitativ och bygger på fokusgruppsintervjuer med barn i åldrarna 4–6 år. LÄS MER

  4. 59. Lika barn leker bäst : En intervjustudie om vårdnadshavares val av fristående och kommunal förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annie Ljungqvist; Nina Jonsson; [2019]
    Nyckelord :vårdnadshavare fristående förskola kommunal förskola likvärdighet kvalitativa intervjuer sociologi;

    Sammanfattning : Educare är ett begrepp som används inom förskolan och är en kombination av lärande och omsorg. Förskolan strävar i Sverige efter att ge varje barn en likvärdig uppväxt som består av omsorg, lärande och socialisation oberoende av vårdnadshavarnas socioekonomiska bakgrund. LÄS MER

  5. 60. Talets Gåva : En observations- och intervjustudie om hur förskollärares förhållningssätt kan påverka barns talspråksutveckling

    M1-uppsats,

    Författare :Ingela Lindblad; Malin Simgren; [2019]
    Nyckelord :Förskollärare; Kvalitativa Intervjuer; Observationer; Sociokulturellt Perspektiv; Samspel; Kommunikation;

    Sammanfattning : I dagens samhälle tillbringar de flesta små barn i Sverige en stor del av sin vakna tid på förskolan, vilket gör att verksamheten har en betydande roll i barns liv. Trots långa, stressiga dagar måste förskollärare finna sätt att undervisa på, så att barn i förskolan får tid och stöd till att utveckla deras talspråk. LÄS MER