Sökning: "hur barn ser sitt lärande"

Visar resultat 46 - 50 av 230 uppsatser innehållade orden hur barn ser sitt lärande.

  1. 46. För det är ju viktigt att inte bara ta bort och förbjuda nånting rakt av : En kvalitativ studie om förskollärares deltagande i och syn på pojkars respektive flickors lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Hilda Svensson; Elina Arvidsson; [2020]
    Nyckelord :Children; gender; attitudes; stereotypes; sweden; preeschool; teacher; childrens play; play; gender stereotypes; preeschool teachers; student attitudes; teachers role; teaching methods; gender issues; preeschool education; Genus; kön; bemötande; lek; förskollärarens roll; undervisning; förskollärare; förskola; pojkar; flickor; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares deltagande i barns lek, samt genusrelaterade normer. Syftet konkretiseras i två frågeställningar: ”Hur beskriver förskollärare sitt deltagande i leken med pojkar respektive flickor?” och ”Hur ser förskollärare på normer i pojkars respektive flickors lek?”. LÄS MER

  2. 47. "Om nån börjar prata mitt modersmål med mig om jag vet att den personen inte kommer ifrån det landet som jag kommer ifrån, ja blir ju jätteglad" : En kvalitativ studie om förskolläraresuppfattningar kring arbetet med barn som har annat modersmål än svenska i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Albin Evertsson; Rickard Idström; [2020]
    Nyckelord :Modersmål; Pedagogiska verktyg; Förskola; Kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att synliggöra förskollärares uppfattningar kring arbetet om utveckling av modersmål hos de barn som har annat modersmål än svenska i förskolan och de pedagogiska verktyg som används i arbetet med dessa barns modersmålsutveckling. Vi vill synliggöra syftet med frågor som hur förskolläraren ser på arbetet kring att utveckla modersmål hos barn som har ett annat modersmål än svenska. LÄS MER

  3. 48. En studie av vårdnadshavares förväntningar på fritidshemsverksamheten

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carina Björklund; Anette Ekstedt; [2020]
    Nyckelord :Fritidshem; vårdnadshavare; förväntningar; övergångar; relationer; förskola; lek; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur vårdnadshavare, som för första gången lämnar sitt barn på fritidshemmet, ser på fritidshemmets verksamhet samt vilka uppfattningar och kunskaper de har om de fyra målen i läroplanen. Vi ville även undersöka eventuella likheter och skillnader mellan vårdnadshavarna och läroplanens fyra mål. LÄS MER

  4. 49. Inspiratör eller observatör? En kvalitativ studie om pedagogers positionering i förskolans leksammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mariah Carsén; Kaj Mjövik; [2020]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskola; lek; pedagog; positionering;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att genom intervjuer försöka få syn på hur pedagoger uppfattar och uttrycker sitt förhållningsätt i och kring barns lek. Uppsatsen utgår från frågeställningarna:Hur uttrycker pedagogerna sitt förhållningsätt i förhållande till barns lek? Hur kan dessa olika förhållningsätt ta sig uttryck i form av olika positioner hos pedagogerna? Det teoretiska perspektiv som ligger till grund för vårt arbete utgörs av positioneringsteorin vilken bidrar med att skapa förståelse för hur pedagoger placeras eller placerar sig i förhållande till barn i leksammanhang. LÄS MER

  5. 50. Stöd i förskolan genom Tydliggörande pedagogik – Ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anela Jelacic; Sandra Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; TEACCH; Tydliggörande pedagogik; stöttning; scaffolding;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractJelacic, Anela., Nilsson, Sandra (2020). Stöd i förskolan genom Tydliggörande pedagogik – Ett specialpedagogiskt perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER