Sökning: "hur barn ser sitt lärande"

Visar resultat 26 - 30 av 230 uppsatser innehållade orden hur barn ser sitt lärande.

  1. 26. Digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med digitala verktyg för att främja barnens språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Ngo; [2021]
    Nyckelord :förskolan; förskollärare; digitala verktyg; språkutveckling; digital kompetens;

    Sammanfattning : Med ett utvecklat samhälle som vi har idag kan man säga att teknologin är en del av människans liv då digital teknik utvecklas allt mer och tillämpas i större utsträckning. Tillkomsten av digitalteknik har främjat bland annat människans sociala utveckling och har fått större utrymme inom utbildningssektorn, såsom i förskolan. LÄS MER

  2. 27. Barns flerspråkighet och språkutveckling i svenska förskolor : Children´s multilingualism and language development in Swedish preschools

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Jerre; Nada Salameh; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att granska hur pedagogerna från två olika förskolor i Malmö Stad arbetar, där det finns flerspråkiga barn och vuxna i verksamheten. Undersökningen har utförts med hjälp av intervjuer med förskolepersonalen, som förklarar hur vardagen ser ut i förskolan samt hur pedagogerna väljer att lägga upp sitt arbetssätt kring flerspråkighet och språkutveckling i deras undervisning. LÄS MER

  3. 28. Samtal mellan barn och lärare i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på samtal och samtalens roll i verksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Malin Masth; [2021]
    Nyckelord :Förskola; samtal; kommunikation; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet i detta examensarbete är att synliggöra hur lärare i förskolan ser på samtal, vilka former av samtal de anser förekommer och hur lärarna anser att dessa används i den dagliga verksamheten. Arbetet utgår teoretiskt från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 29. ”Nu har ni varit så bråkiga, så nu blir det inte det här…” : En studie om barns oönskade beteenden bestraffas av pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jinan Cheaib; [2021]
    Nyckelord :Behaviorismen; bestraffning; förskola; oönskade beteenden;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om pedagoger bestraffar barns oönskade beteenden i förskolan, samt vilken påverkan det kan ha på barnet utifrån ett behavioristiskt perspektiv. För att besvara syftet och frågeställningarna som är Hur ser pedagoger på bestraffning? Vilka beteenden hos barn ses som oönskade utifrån pedagogers perspektiv? Vad anser pedagoger bestraffning har för konsekvenser på barn i förskolan? kvalitativa intervjuer användes där tre förskollärare som jobbar i tre olika förskolor intervjuades. LÄS MER

  5. 30. Hela barnet hela dagen : Om fritidshemspersonalens tillgång till specialpedagogiskt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Karin Norstedt; [2021]
    Nyckelord :Fritidshem; Kompetensutveckling; Specialpedagogik; Stöd; Handledning;

    Sammanfattning : Norstedt, Karin (2020). Hela barnet hela dagen, Om fritidshemspersonalens tillgång till specialpedagogiskt stöd. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER