Sökning: "hur kan förskolan lära barn bokstäver"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden hur kan förskolan lära barn bokstäver.

  1. 1. Vägar till skriftspråket : 1-3åringars tillgång till och intresse för skriftspråk i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolina Bertilsson; [2017]
    Nyckelord :förskola; 1-3åringar; skriftspråk; pedagogisk miljö; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur två förskolepedagoger resonerar kring de yngsta barnens (1-3 år) tillgång till och intresse för skriftspråket. Detta för att skapa större kunskap om 1-3åringars skriftspråksutveckling och synliggöra den kompetens som finns hos de allra yngsta på förskolan. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan : En intervjustudie om barns erfarenheter av högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anneli Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Reading aloud; group interview; children; preschool; Högläsning; gruppintervju; barn; förskola.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om barns syn kring högläsning och upplevelse av högläsning i förskolan. Genom tidigare forskning samt litteratur så tar jag upp vikten av att högläsa med och för barnen, samt vilka effekter högläsningen ger till språkutvecklingen. LÄS MER

  3. 3. Maten – ett mål för livet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Ann-Margrethe Svenson; [2012-10-12]
    Nyckelord :Förskolepedagogik; Förhem- och konsumentkunskap; hälsofrågor; kokbok; pedagogik; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur personal och föräldrar uppfattar hur och vad barn lär sig i projektet Sinnenas mat i förskolan. Två förskollärare, en barnskötare, en måltidspersonal, en kock, en skådespelare och två föräldrar blir intervjuade i syfte att undersöka den deltagande personalens och föräldrarnas uppfattning om vad och hur barnen lärde sig i projektet. LÄS MER

  4. 4. -L,L,L,I,I - Står det liten här? : En studie om skriftspråksutveckling i förskolan.

    M1-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Jonsson; Anna-Karin Sjölund; [2012]
    Nyckelord :Förskolan; skriftspråksutveckling; samspel; miljö; lära genom lek; ljusning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur barn i tillrättalagda miljöer i förskolan utvecklar intresse för och stimuleras till skriftspråksinlärning. Våra frågeställningar har varit hur ser sampelet ut mellan pedagoger-barn och barn-barn i skriftspråkliga aktiviteter? Hur används förskolans miljö för att stimulera skriftspråksutveckling? Vilka redskap använder pedagogerna vid skriftspråksutveckling? Hur kan förskolan bidra till barns tidiga skriftspråksutveckling enligt pedagogerna? För att få en välgrundad uppfattning om ämnet har vi genomfört fyra observationer på två olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Barns läs- och skrivutveckling i förskolan : Pedagogers tankar om läs- och skrivutveckling i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Chomicha Mazrina; [2012]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; läs- och skrivinlärning; barns läsning och skrivning; livsvärldsfenomenologi; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare tänker om barns läs- och skrivutveckling i förskola och förskoleklass. De frågeställningar som jag sökte svar på var: hur tänker pedagogerna om barns läs- och skrivutveckling i förskolan och förskoleklassen samt hur beskriver de sitt arbete med läs- och skrivutveckling? Jag har utgått från en livsvärldsfenomenologisk ansats och använt mig av kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER