Sökning: "hur ser pedagoger på lek i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 165 uppsatser innehållade orden hur ser pedagoger på lek i förskolan.

  1. 21. Lekande Lätt – Lekfulla Pedagoger ”Ah men hur rolig är du då, vill man vara med dig?” : En kvalitativ studie om pedagogens lekfullhet och lek som relationsstärkande mellan pedagog och barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hanna Alm; [2021]
    Nyckelord :Play; relational pedagogy; relational perspective; preschool; playfulness; Lek; relationell pedagogik; relationella perspektivet; förskola; lekfullhet;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur förskolepedagoger ser på lek i egenskap som observatör och som aktiv deltagare med barnen. Därtill undersöks det hur intersubjektivitet och ett autentiskt lekfullt förhållningssätt kan påverka relationen mellan barn och vuxen, samt hur detta kan ha en inverkan på barnets sociala utveckling och känsla av välbefinnande. LÄS MER

  2. 22. ”Du får inte vara med” : Pedagogers syn på barns maktrelationer i leken på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefin Månsson; Manuela Ramos Steen; [2021]
    Nyckelord :Power; Children; PlayAbstract; Makt; Barn; Lek;

    Sammanfattning : I utbildningen fick vi bekanta oss med begreppet makt. Detta var något som väckte stort intresse hos oss. Vi ansåg att studierna som gjorts bara inriktat sig på att observera barns maktrelationer. Därför ville vi göra en studie som undersökte pedagogernas syn på maktenrelationerna. LÄS MER

  3. 23. "Du vet vad som gäller!" : En vetenskaplig essä om hur förskollärare förhåller sig till populärkultur i barns lek och samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Vettergren; [2021]
    Nyckelord :Popular culture; play; social constructivism; power; preschool; populärkultur; lek; makt; socialkonstruktivism; förskola;

    Sammanfattning : This scientific essay examines how preschool teachers relate to the subject of popular culture in preschool. The essay is based on two self-experienced stories from my workplace and from the preschool practice. LÄS MER

  4. 24. Stör inte, lek pågår! : En studie om hur maktpositioner synliggörs ur ett pedagogiskt syn och förhållningssätt kring den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Louise Larsson; Linus Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Fri lek; makt; pedagoger; styrtekniker; utevistelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Lek är centralt inom förskoleverksamhet och har beforskats en hel del. Fri lek är också centralt men är inte lika välbeforskat. LÄS MER

  5. 25. Vad då konflikthantering? : En kvalitativ studie om barnskötares och förskollärares syn på konflikter och konflikthantering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Edling; Astrid Herlitz; [2021]
    Nyckelord :konflikthantering; lärande; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ studie; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om på vilka sätt konflikter och konflikthantering kan leda till lärande och utveckling för de äldre barnen i förskolan. I den kvalitativa studien presenterades barnskötares och förskollärares syn på konflikter och konflikthantering utifrån semistrukturerade intervjuer som genomfördes med 10 pedagoger för att lyfta fram och synliggöra deras förhållningssätt och tankar. LÄS MER