Sökning: "ideella sociala medier"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade orden ideella sociala medier.

  1. 16. Ideella organisationer på Twitter : En kvantitativ innehållsanalys av svenska jämställdhetsorganisationers användning av Twitter

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Anna Holm; [2015]
    Nyckelord :Nonprofits; Social Media; Twitter; Engagement; Communication Functions; Ideellt arbete; Sociala Medier; Twitter; Engagemang; Kommunikationsfunktioner;

    Sammanfattning : Previous research on Twitter use among nonprofit organizations has been centered on the US, thisessay Nonprofits on Twitter: a content analysis of Swedish nonprofits working for gender equalityseeks to expand that research to include nonprofit organizations operating in Sweden. By studying tenSwedish nonprofits all working to achieve gender equality this study can begin filling a gap in theexisting research. LÄS MER

  2. 17. #Kommun : En kvalitativ intervjustudie kring förhållandet mellan östgötska kommuner och dess medborgare på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Kultur, samhälle, mediegestaltning – KSM; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Joel Käll-Karlsson; [2015]
    Nyckelord :sociala medier; sociala nätverk; Web 2.0; kommun; medborgare; dialog; deliberativ demokrati; marknadsorientering; livspolitik; kontroll;

    Sammanfattning : Medborgarnas intresse för att utöva samhälleligt inflytande genom traditionella organisationsformer och institutioner, såsom politiska partier, samråd och ideella föreningar har på ett par decennier minskat kraftigt. Istället tar sig engagemanget nya uttryck. LÄS MER

  3. 18. Men FATTA då! : En undersökning om hur den ideella organisationen Fatta använder sig av sociala medier för att sätta agendan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Bonnie Petersson; Amanda Lundin; [2015]
    Nyckelord :Non-profit organisations; Fatta; agenda setting; e-WOM; virality; Ideella organisationer; Fatta; agenda setting; e-WOM; viralitet;

    Sammanfattning : Denna undersökning avser att ta reda på hur den ideella organisationen Fatta använder sig av sociala medier för att sätta agendan. Uppsatsen bygger på agenda setting- teorin och tidigare forskning om ideella organisationer. Frågeställningen lyder “Hur använder Fatta sociala medier för att sätta agendan?”. LÄS MER

  4. 19. Passiva sympatisörer och aktiva deltagare : En studie av hur deltagande via det sociala mediet Instagram kanpåverka engagemang och deltagande i och för ideella verksamheter.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cecilia Kennberg; [2015]
    Nyckelord :ideell sektor; storytelling; strategisk kommunikation; socialt kapital; engagemang; sociala medier; Instagram;

    Sammanfattning : The purpose of this masters thesis is to investigate the engagementconveyed through the sharing of personal stories via social media.To achieve this the thesis examines different forms and degrees ofstorytelling in hashtags on Instagram initiated by non-profitorganizations. LÄS MER

  5. 20. Sociala medier inom klimatrörelsen : hur moderna sociala rörelser använder internet för kommunikation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Charlotta Tyllered; [2015]
    Nyckelord :sociala medier; sociala rörelser; Klimataktion; Transition Sweden; miljö; klimat;

    Sammanfattning : De senaste åren har sociala medier fått allt större betydelse i människors liv. Det diskuteras om det till och med har varit en del av förutsättningarna för omvälvande sociala förändringar i olika länder. LÄS MER