Sökning: "identitet och konsumtion"

Visar resultat 21 - 25 av 209 uppsatser innehållade orden identitet och konsumtion.

  1. 21. "Ju mer hat de får desto mer lojal blir jag” : En studie om Oatlys brand community-medlemmars engagemang och värderande av information

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Noah Albrektsson; [2022]
    Nyckelord :Encoding decoding; uses and gratification; brand community; Oatly; mejeri industrin;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med ökad kunskap kring varför medlemmarna i Oatlys brand community engagerar sig i communityn och hur de värderar information som kommer från Oatlykontra från externa källor. Studien syftar även till att undersöka om medlemmarnas konsumtionsbeteenden påverkas av negativ information de får om Oatly. LÄS MER

  2. 22. Antikapitalistisk hönsfullness : En etnologisk studie om stadsidentitet, djur och miljörörelse

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Etnologi

    Författare :Tommy Peter Astor Bloch Krupa; [2022]
    Nyckelord :Bagisodlarna; höns; stadsodling; skogsträdgård; självframställning; ANT; miljörörelse; companion species; lokalsamhälle; omställning; konsumtion;

    Sammanfattning : De sista årtiondena av 1900-talet har avståndet mellan föreställningar om stad och natur ökat när globalisering har format staden till en plats för kapital och konsumtion. I spåren av dessa stadsomvandlingar har det uppstått sociala miljörörelser vilka på olika sätt velat påverka staden i en annan riktning. LÄS MER

  3. 23. Marknadsförings (o)förmåga att bidra till konsumtion av grönt mode : En studie om hur modeföretags gröna marknadsföring påverkar gapet mellan unga konsumenters attityder till grönt mode och deras faktiska köpintentioner.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Katarina Tronêt; Emma Jönsson; [2022]
    Nyckelord :social media marketing; attitude-behavior gap; green fashion; consumer behavior; greenwashing; grön marknadsföring; klädindustrin; det gröna gapet; konsumentbeteende; grönmattning;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how green marketing can bridge the gap between young consumers' attitudes towards green fashion and their actual purchase intentions. In order to identify and gain an understanding of the factors that influence the effect of green marketing, a multi-research method is used (a combination of qualitative and quantitative methods). LÄS MER

  4. 24. Träningskläders betydelse för konsumenters identitetsprojekt under en rådande pandemi

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Signe Edsgård; Malin Skystedt; [2021]
    Nyckelord :Identity project; trainings clothes; covid-19; crisis situation; consumption; consumer behavior; Identitetsprojekt; träningskläder; covid-19; krissituation; konsumtion; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Den rådande pandemin, Covid-19, förändrade samhällets syn och behov av konsumtion. I och med att fler började arbeta hemifrån och skolan utfördes på distans, blev efterfrågan på bekväma kläder allt högre. LÄS MER

  5. 25. Sökandet efter en småstadsidentitet : En fallstudie om Hudiksvalls stadskärna och dess relation till identitet och marknadsföring

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Rasmus Näsman; [2021]
    Nyckelord :city centre; BID; marketing; planning; commercial; Hudiksvall; identity; stadskärna; BID; marknadsföring; planering; kommersiell; Hudiksvall; identitet;

    Sammanfattning : The city and its planning are dynamic products of permanent change, which is influenced by a myriadof different actors with different wills and opinions. During the last century, urban planning has gonefrom being a steering process to a more mediating role between prominent and relevant actors. LÄS MER