Sökning: "identitet och konsumtion"
Visar resultat 11 - 15 av 209 uppsatser innehållade orden identitet och konsumtion.
11. När miljön är på modet : En diskursanalys av konsumenters inställningar till modeindustrin och hållbara alternativ
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Modeindustrin har en av de främsta och mest skadliga rollerna i den rådande vanvården av planeten, som gör sig ständigt påmind i olika samhälleliga forum. Uppkomsten av så kallad fast fashion har sedan millennieskiftet exempelvis bidragit till den ökande mängden utsläpp och avfall samt den alltmer akuta uttömningen av naturresurser. LÄS MER
12. Eken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/ArkitekturSammanfattning : I Ösmo med sin centralitet och dess växande befolkning, så vill jag rita ett kulturhus som lyfter stadens behov. Statistiken visar att Ösmo kommer att ha den största befolkningsökningen i Nynäshamns kommun, och kommer därmed behöva fortsätta utveckla sin egen identitet, då Ösmo idag i huvudsak fungerar som en sovstad. LÄS MER
13. Konsonanshantering: mellan plikt och identitet : En kvalitativ studie om den motstridiga relationen mellan ungas miljöattityd och konsumtionsbeteende.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)Sammanfattning : This study aims to investigate the conflicting relation between climate attitude and climate behavior in young adult people in Sweden. The purpose of the study is to understand more about consonance management which is a recent trend in dissonance theory. LÄS MER
14. Etisk konsumtion - ett krav eller en bluff? : en kvalitativ innehållsanalys av kritikstormen mot Nakd i en tid präglad av ett politiserat konsumtionssamhälle
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur en protest mot ett företags socialt ohållbara arbetsvillkor framställs av anställda, influencers, följare och journalister i media och skapar en diskussion om konsumentmakt i en samtid präglad av en socialt hållbar konsumtion. I den samtida debatten om en socialt hållbar konsumtion växer en diskurs om etisk konsumtion, det vill säga att enskilda individer kan skapa ett bättre samhälle genom medvetna val på marknaden. LÄS MER
15. ”We often see our identities as fixed; we see shyness as something we are stuck with for life. This isn’t true” : En kvalitativ innehållsanalys av moderna självhjälpsböckers framställning av blyghet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Blyghet är ett fenomen som genom tiderna tillskrivits ett flertal olika definitioner och betydelser, och har behandlats utifrån såväl ett individ- som ett samhällsperspektiv. Utifrån ett samhällsperspektiv tycks blyghet, framför allt i västerländska kulturer, betraktas som avvikande i negativ bemärkelse. LÄS MER