Sökning: "impressiv"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet impressiv.

  1. 1. Hur man kan underlätta för elever med språkstörning i ämnet slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alexandra Grue; [2019]
    Nyckelord :språkstörning; undervisning; slöjd; anpassningar; impressiv; expressiv; visuellt stöd; developmental language disorder DLD ; communication disorder; speech language impairment SLI ;

    Sammanfattning : Det här är en uppsats som undersöker hur man kan underlätta och anpassa för elever med språkstörning i ämnet slöjd. Skolor har börjat uppmärksamma språkstörning mer, men okunskapen är fortfarande stor. LÄS MER

  2. 2. Expressiv fonologisk förmåga hos barn i åldrarna 3;5 – 4;9 år som har konstaterade uttalssvårigheter : En icke-linjär fonologisk analys

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Agnes Jern Isacsson; Linda Malmgren Johansson; [2017]
    Nyckelord :Phonology; preschool children; non-linear analysis; phonological difficulties; LINUS; PPC; WCM; Fonologi; förskolebarn; icke-linjär analys; fonologiska svårigheter; LINUS; PPC; WCM;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka expressiv fonologisk förmåga hos barn i åldrarna 3;5-4;9 år som följer en atypisk tal- och språkutveckling och jämföra den med en åldersmatchad kontrollgrupp.  Ytterligare ett syfte är att undersöka huruvida det föreligger ett samband mellan expressiv fonologisk förmåga och impressiv lexikal förmåga. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation vid afasi - hinder och möjligheter : -En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Emma Alamattila; Erika Larsson; [2017]
    Nyckelord :Afasi; Kommunikation; Kunskap; Litteraturöversikt; Patient; Vårdpersonal;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige drabbas årligen cirka 12 000 personer av afasi. Afasi kan uttrycka sig i olika former såsom expressiv, impressiv och global afasi. De kommunikationssvårigheter som patienten lider av kan leda till känsla av meningslöshet och frustration. LÄS MER

  4. 4. Validitet i den svenska versionen av New Reynell Developmental Language Scales, med fokus på ordförråd och tillägnandeålder

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Hanna Dahlman; Märta Stina Larnemark; [2016]
    Nyckelord :validering; ordförråd; tillägnandeålder; NRDLS; anpassning av test; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie undersöker begrepps- och samtidig validitet, med fokus på ordförråd och tillägnandeålder, i den nyligen översatta svenska versionen av det ursprungligen brittiska språkscreeningverktyget New Reynell Developmental Language Scales (NRDLS). Metod: Blivande normeringsdata från 177 svenskspråkiga barn i åldrarna 30 - 48 månader, indelade i tre åldersgrupper, användes. LÄS MER

  5. 5. Grammatisk språkanvändning hos skolbarn med och utan autismspektrumtillstånd

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Rebecca Rindhagen; Maja Rudling; [2013]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd; funktionell analys; grammatik; narrativer; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Grammatisk förmåga i skolåldern har inte utretts på ett utförligt sätt för svenskspråkiga barn. Det finns heller inga tydliga svar kring hur den grammatiska förmågan hos barn med autismspektrumtillstånd utan utvecklingsstörning (AST) ter sig i denna ålder, samt ifall denna förmåga skiljer sig från den hos barn med typisk utveckling (TU). LÄS MER