Sökning: "impressiv"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet impressiv.
1. Hur man kan underlätta för elever med språkstörning i ämnet slöjd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det här är en uppsats som undersöker hur man kan underlätta och anpassa för elever med språkstörning i ämnet slöjd. Skolor har börjat uppmärksamma språkstörning mer, men okunskapen är fortfarande stor. LÄS MER
2. Expressiv fonologisk förmåga hos barn i åldrarna 3;5 – 4;9 år som har konstaterade uttalssvårigheter : En icke-linjär fonologisk analys
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicinSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka expressiv fonologisk förmåga hos barn i åldrarna 3;5-4;9 år som följer en atypisk tal- och språkutveckling och jämföra den med en åldersmatchad kontrollgrupp. Ytterligare ett syfte är att undersöka huruvida det föreligger ett samband mellan expressiv fonologisk förmåga och impressiv lexikal förmåga. LÄS MER
3. Kommunikation vid afasi - hinder och möjligheter : -En litteraturöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: I Sverige drabbas årligen cirka 12 000 personer av afasi. Afasi kan uttrycka sig i olika former såsom expressiv, impressiv och global afasi. De kommunikationssvårigheter som patienten lider av kan leda till känsla av meningslöshet och frustration. LÄS MER
4. Validitet i den svenska versionen av New Reynell Developmental Language Scales, med fokus på ordförråd och tillägnandeålder
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Denna studie undersöker begrepps- och samtidig validitet, med fokus på ordförråd och tillägnandeålder, i den nyligen översatta svenska versionen av det ursprungligen brittiska språkscreeningverktyget New Reynell Developmental Language Scales (NRDLS). Metod: Blivande normeringsdata från 177 svenskspråkiga barn i åldrarna 30 - 48 månader, indelade i tre åldersgrupper, användes. LÄS MER
5. Grammatisk språkanvändning hos skolbarn med och utan autismspektrumtillstånd
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Grammatisk förmåga i skolåldern har inte utretts på ett utförligt sätt för svenskspråkiga barn. Det finns heller inga tydliga svar kring hur den grammatiska förmågan hos barn med autismspektrumtillstånd utan utvecklingsstörning (AST) ter sig i denna ålder, samt ifall denna förmåga skiljer sig från den hos barn med typisk utveckling (TU). LÄS MER