Sökning: "individuell läroplan"

Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade orden individuell läroplan.

  1. 6. ”Det finns oändligt med möjligheter” : En studie om verksamma pedagogers inställningar, möjligheter och utmaningar i arbetet med digitala verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Isacsson; Sandra Westergren; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; förskola; digital kompetens; digitalisering; förskollärare; barnskötare; utbildning; Lpfö 18; implementering; inställningar; sociokulturell teori; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka vilka möjligheter och utmaningar verksamma, utbildade förskollärare och barnskötare har i arbetet med digitala verktyg i förskolans dagliga verksamhet tillsammans med barnen. Studien har även fokuserat på om pedagogerna ansåg sig ha tillräckliga kunskaper inom digitalisering för att kunna arbeta mot Lpfö 18s strävansmål om digital kompetens hos barn i förskolan. LÄS MER

  2. 7. Systematisk dokumentation av barns utveckling och lärande inom pedagogisk omsorg i Sverige och Finland : En vetenskaplig essä om två grannländers sätt att sammanställa barns lärprocesser

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Leila Brask-Jensen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The preschool curriculum obliges us working at preschool to systematically document the development and learning of children. Our premier policy document does not in detail explain how one should do the documentation. LÄS MER

  3. 8. Han, hon eller hen? : En kvalitativ studie av förskolelärares upplevelser och förståelser aav förskolans jämställdhetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emilia Kjellman; [2017]
    Nyckelord :förskola; genus; jämställdhet;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan Lpfö 98 (reviderad 2010) redogör för att ansvaret för att motverka könsmönster och traditionella könsroller inom förskolans verksamhet ligger hos förskoleläraren. Det ligger således i förskolans uppdrag att implementera arbetssätt som främjar detta uppdrag i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  4. 9. Funktionsinriktad Musikterapi i grundsärskolan - En intervjustudie om beprövad erfarenhet genom samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Birgitta Abrahamsson; [2017]
    Nyckelord :beprövad erfarenhet; fmt-metoden; funktionsnedsättning; grundsärskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Abrahamsson, Birgitta (2016) Funktionsinriktad Musikterapi i grundsärskolan - en intervjustudie om beprövad erfarenhet genom samverkan (Functionally Oriented Music Therapy in An interview study about proven experience and joint work). Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER

  5. 10. Religionsbegreppet och dess innebörd i gymnasieskolan : En diskursanalys av hur religionsbegreppet konstrueras i gymnasieämnet religionskunskap

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Olle de Vahl; [2016]
    Nyckelord :Gymnasiereformen 2011; kritisk diskursanalys; Läroplan för gymnasieskolan 2011 Gy11 ; prototypisk term; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Reformeringen av skolan har inneburit att lärare och annan personal inom skolan har behövt anpassa sig till nya styrdokument. Studiens syfte har varit att studera hur begreppet religion konstruerats i styrdokumenten som har legat till grund för religionsundervisningen i gymnasieskolan efter gymnasiereformen 2011. LÄS MER