Avancerad sökning
Visar resultat 11 - 15 av 327 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
11. En inkluderande förskola : alla barns rätt till inkludering i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare beskriver begreppet inkludering samt hur de arbetar med inkludering och olika anpassningar, för att skapa en inkluderande förskolemiljö för alla barn oavsett behov. Vidare undersöks förskollärares upplevelser kring möjligheter och utmaningar med inkludering samt hur reflektionstiden påverkar det inkluderande arbetssättet. LÄS MER
12. L’importanza e l’insegnamento scolastico della madrelingua diversa da quella svedese : Uno studio esplorativo su 10 genitori e sui loro atteggiamenti riguardo alla madrelingua italiana e al suo insegnamento in Svezia.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Syfte: Syftet med den explorativa studien är att förstå attityder hos föräldrar och deras åsikter om modersmålundervisningen i det italienska språket i Sverige, i det fall det studeras, men också när möjligheten att låta sina barn studera det och undersöka skälen till detta val. Teori: Forskning visar att modersmålet har stor betydelse för barnets språk, identitet och personlighet. LÄS MER
13. När det otänkbara händer – vilket stöd finns det för dina anhöriga?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Syftet med studien är att beskriva forskningen som finns avseende informationsflöde, erfarenheter och upplevelser av anhöriga som grupp när en närstående drabbas av en allvarlig, livsomvälvande eller livshotande olycka eller katastrof. Studien har gjorts genom en scopingreview där fem databaser har genomsökts för att få en överblick av relevant forskning. LÄS MER
14. Designbaserad forskning: Utveckling av en pedagogisk lektionsplanering för programmeringsundervisning : Med analys av Blooms taxonomi som bedömningsverktyg
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Digitaliseringen har förändrat skolmiljön och skapat både nya utmaningar och möjligheter Det här examensarbetet, genomfört i samarbete med K-ULF projektet, syftar till att utveckla en pedagogisk lektionsplanering med tillhörande lärar- och elevhandledning som kombinerar teori och praktiska övningar. Målet är att stödja lärare i programmeringsundervisningen och främja elevernas lärande i en sociokulturell miljö. LÄS MER
15. Jag är prinsessa och du är sten : om maktstrukturer i barns lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka maktstrukturer och maktuttryck i barns fria lek i förskolan. I studien granskas och kartläggs hur maktstrukturer ser ut och vilka maktuttryck som kan finnas i barns fria lek. Förhandling kan övergå till maktutövning vilket observationerna i studien har visat. LÄS MER