Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 327 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Psykiatrisk tvångsvård utifrån ett etiskt perspektiv- Sjuksköterskans erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Michelle Axelsson; Olivia Svensson; [2022]
    Nyckelord :Etiska dilemman; Moralisk stress; Psykiatrisk tvångsvård; Sjuksköterskans erfarenheter; Vårdrelation;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Grunden i hälso- och sjukvårdslagen är att kunna ge förutsättningar genom lagar för att kunna ge en god vård som är frivillig. Inom den psykiatriska vården kan den frivilliga vården snabbt övergå till tvångsvård om patienten bedöms vara i behov av detta. LÄS MER

  2. 22. Lek och lärande : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare definierar lek respektive lärande och hur förskollärare arbetar med lek och lärande i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Turkan Kaymaz; Hawra Khalil; [2022]
    Nyckelord :lek; lärande; förskollärare; samspel; Vygotskij; utveckling; lustfyllt lärande; sociokulturellt perspektiv; förskola.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur förskollärarna definierar begreppet lek respektive lärande, samt hur förskollärarna arbetar med lek som lärande. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer, där vi intervjuade åtta förskollärare i två olika förskolor i Mälardalens region. LÄS MER

  3. 23. Rent frågebaserat lärande som metod i utbildningsmaterial : En undersökning av upplevelsen och effektiviteten av rent frågebaserat lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Susanna Mannerfelt; [2022]
    Nyckelord :question-based learning; formative feedback; pure question-based learning; e-learning; learning by doing; active learning; frågebaserat lärande; formativ återkoppling; internetbaserat lärande; lära genom att göra; aktivt lärande;

    Sammanfattning : I takt med att tekniken går framåt krävs det att företag håller sig ständigt uppdaterade genom att vidareutbilda sina medarbetare. Inom företagsutbildning finns behovet av att utveckla metoderna för lärande samt att hitta sätta att utbilda personalen mer effektivt. LÄS MER

  4. 24. Patienters upplevelser och erfarenheter av hälsofrämjande åtgärder vid knäledsartros : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Christina Holmgren; Johanna Lind; [2022]
    Nyckelord :Knäledsartros; Hälsofrämjande åtgärder; Patientens erfarenheter; Smärta;

    Sammanfattning : Bakgrund   Knäledsartros drabbar personer i alla åldrar, där både incidens och prevalens ökar med stigande ålder. Det är en kronisk och progressiv sjukdom där vävnaden i leden succesivt bryts ned samtidigt som återuppbyggnaden inte sker i samma takt. LÄS MER

  5. 25. Elever med läs- och skrivsvårigheters röster och pedagogers erfarenheter av  specialpedagogisk undervisning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Helén Johansson; Helen Pehrsson; [2022]
    Nyckelord :Elevers röster; erfarenheter; inkludering-exkludering; läs- och skrivsvårigheter; pedagogers röster; specialpedagogisk undervisning; särskilt stöd; utmaningar;

    Sammanfattning : Att vara lärare idag är ett svårt och mångfacetterat uppdrag. Det finns ett ökat krav på ett inkluderande förhållningssätt och att anpassa undervisningen efter alla elevers behov och förutsättningar. LÄS MER