Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. ”Jag startade inte företag för att bli rik.” : En diskursanalytisk studie om synen på kvinnligt och manligt företagande i den offentliga debatten under perioden 1990–2020.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationerSammanfattning : Ett viktigt mål för Sveriges näringsliv är att det ska finnas samma möjligheter för kvinnor som män att driva företag, men trots detta finns det tydliga exempel på att kvinnor diskrimineras både på arbetsmarknaden och som företagare. Tidigare forskning konstaterar att företagande har en stark manlig identitet och att det kvinnliga företagandet ifrågasätts än idag. LÄS MER
2. Stereotyper på omslag? Wow, innovativt. : En semiotisk analys av genusrepresentationer på tidskriften Cosmopolitan
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur genus representeras i tidningen Cosmopolitan genom att analysera tidningsomslagen i en kvalitativ studie. Vi diskuterar även bakomliggande stereotyper och myter som finns kring män och kvinnor i vårt samhälle, och hur de förmedlas på tidningens omslag. LÄS MER
3. Hard og kvass, eller mild og gild? : En studie av fire skipsrederes nekrologer
L2-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Da industrien for alvor grep tak i Norge rundt 1870 fikk skipsfarten vind i seilene. Blant de største eksportvarene var trevirke, der mengder av tremasse ble fraktet til England for bruk i papirindustrien.2 Skipsfarten var essensiell for å kunne opprettholde handel mellom landene, og for å kunne holde produksjonen av varer i gang. LÄS MER
4. "Hallå, vi här då! Kom hit och hjälp oss!" : En sociologisk studie om produktionsanställdas upplevelse av jämställdhet inom tung industri
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Denna studie har med ett sociologiskt perspektiv ämnat undersöka hur upplevelsen av jämställdhet ser ut bland produktionsanställda inom den starkt mansdominerade stålindustrin. Det studerade företaget är SSAB som är ett svensk-finskt stålföretag vilka är specialiserade på utveckling och tillverkning av höghållfasta stål. LÄS MER
5. ”Ni är bra för att vara tjejer” : En kvalitativ studie om kvinnor, varumärken och genus i svensk hårdrock
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Musik idag är inte enbart en skiva eller en konsert. Det är en enorm industri som bara växer och där artister och band tidigt ses som varumärken. Hårdrocken är en genre med starka normer, traditioner och strukturer, särskilt kring kvinnans roll inom genren. LÄS MER