Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Upplevelsebaserat lärande och EU : En litteraturstudie om simuleringar och ett komplext politiskt system

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Karl-Johan Alexandersson; Anton Karlsson; [2024]
    Nyckelord : Samhällsvetenskap ; Utbildningsvetenskap ; Pedagogik ; Simuleringar ; EU ; Europeiska unionen ;

    Sammanfattning : Inom samhällskunskapen i svensk skola ställer sig EU-undervisningen till synes vid sidolinjen. De studier som har gjorts på området visar på att det är ett ämne som få elever eller lärare är särskilt entusiastiska kring. Vidare tyder forskningen på att den undervisning som bedrivs om ämnet sällan är särskilt djupgående. LÄS MER

  2. 2. Jantelagen och stigma : Hur polarisering och samhällsnormer påverkarungdomars politiska åskådningar och levnadsval

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Pontus Lindberg; Wictor Martin; [2023]
    Nyckelord :Jantelagen; Stigma; Polarisering; Samhällsnormer; Demokrati; Politik; Medborgerliga rättigheter; Uppgivenhet; Gnosjöandan;

    Sammanfattning : This study presents the problems in society regarding norms, stigmatization, different kinds ofcitizenship, and polarization in relation to politics and democracy. By analyzing these phenomenain regards to young people and their views on contemporary society, there are problems that areprevalent. LÄS MER

  3. 3. Formandet av ett aktivt medborgarskap i skolan : En litteraturstudie i fokus mot att se behovet av undervisning som begeistrar, tillhandahåller reella förändringsmöjligheter och skapar elever redo för samhällsengagemang.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Ruben Länne; [2022]
    Nyckelord :Democracy; Student; Political trust; Critical pedagogy;

    Sammanfattning : Inom utbildningsväsendet återkommer att stipulera, reglera, föra in klausuler och skapa ramverk för hur lärare kan anamma skolverkets riktlinjer inom de skolämnen som eleverna ämnar studera. Allt som oftast fylls kurser inom såväl universitet som grundläggande utbildningar till en bredd som inte tillåter ämnesöverskridande arbete. LÄS MER

  4. 4. Undervisning om migration i förhållande till etnisk inkludering : Lärares val av undervisningsinnehåll i ämnesområdet migration beroende av etnisk inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Zoran Asanovic; Hossein Shafiee; [2022]
    Nyckelord :demokrati; elever; etnisk inkludering; etnisk mångfald; kontroversiella ämne; lärare; migration; skola;

    Sammanfattning : Migration har under senaste decenniet blivit en mycket aktuell politisk fråga i det svenska samhället. Frågan om migration anses vara en av de mest kontroversiella i samhället idag. Vid diskussioner om migration i den allmänna debatten är det inte ovanligt att även begreppet etnicitet nämns. LÄS MER

  5. 5. Politisk jämlikhet i den lokala demokratin : en fallstudie om e-förslag i Linköpings kommun

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Faton Lushaku; Cocher Rawanduzi; [2022]
    Nyckelord :Political participation; political equality; representative democracy; participatory democracy; deliberative democracy; citizens proposals; e-proposals; Linköping municipality.; Deltagardemokrati; politisk jämlikhet; representativ demokrati; e-förslag; medborgarförslag; Linköpings kommun;

    Sammanfattning : Most researchers and democracy theorists who define what democracy is or should be, agree that civic participation is the core of a democracy. Without citizen participation, there would be no democracy. The broad participation in political processes symbolizes the idea of political equality. LÄS MER