Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Jag vill inte gå på fritids mer! : En kvalitativ studie om varför elever väljer att sluta på fritidshemmet i tidig skolålder

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Arvidsson; Emil Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns aktörskap; ramfaktorteorin; vårdnadshavare; fritidshem;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån vårdnadshavares perspektiv belysa varför vissa elever valt att sluta på fritidshemmet i tidig skolålder, t.o.m. årskurs fyra. LÄS MER

  2. 2. Elevinflytande : Personalens syn på elevinflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Fabian Strandman; Calle Hermansen; [2022]
    Nyckelord :barndom; barnperspektiv; barns perspektiv; delaktighet; inflytande; tillblivelse; varelse;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilken syn på elevinflytande personal på fritidshem har, samt hur de gör för att arbeta med elevinflytande i praktiken. Den tidigare forskningen inom detta visar att området är ofullständigt. LÄS MER

  3. 3. Barns perspektiv på relationer och inflytande på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ann-Christin Andersson; Le Tam Van; [2022]
    Nyckelord :Barn; Barns perspektiv; Fritidshem; Inflytande; Känslor; Omsorgsetik perspektiv; Relationell pedagogik; Relationer; Upplevelser; Vuxna;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att beskriva barns upplevelser om och därmed bidra med en inblick i hur relationer mellan barn och vuxna på fritidshemmet kan upplevas ur barns perspektiv. I denna studie har vi använt oss av två frågeställningar. Den första frågar hur barn upplever sina relationer med vuxna på fritidshemmet. LÄS MER

  4. 4. "Jag fick bestämma lite mandalas till fritids" : En studie om hur elever uppfattar sina möjligheter att påverka sin tid på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jennie Örtendahl; Erica Enström; [2021]
    Nyckelord :Elevinflytande; informellt inflytande; formellt inflytande; delaktighet; fritids-hem; fritidsråd.;

    Sammanfattning : För att kunna utveckla arbetet kring elevers delaktighet och möjligheter att påverka sin tid på fritidshemmet har denna studie gjorts med fokus på elevers uppfattning om fenomenet inflytande. Forskning tyder på att elever är missnöjda med sina möjligheter att påverka sin tid på fritidshemmet och att många fritidshem brister i sitt arbete med elevers inflytande. LÄS MER

  5. 5. Elevers upplevelser av elevinflytande och delaktighet i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isak Sjöstedt; Martin Wikström; [2020]
    Nyckelord :Elevinflytande; delaktighet; fritidshem; Fria aktiviteter; Planerade aktiviteter; Skola;

    Sammanfattning : Vi ser en brist i upplevelser av elevinflytande och delaktighet i fritidsverksamheten ur elevers synvinkel. Vi upplever även att det finns en möjlig brist i samarbete mellan fritidspersonal och elever. Relevant forskning påpekar även att det saknas forskning kring elevers upplevelse av deras inflytande och delaktighet i fritids. LÄS MER