Sökning: "inköp strategier"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden inköp strategier.

  1. 1. Lärares val av läromedel i modersmålsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mohammad Ali Taha; Abdisalam Hassan Yusuf; [2024]
    Nyckelord :Teaching materials; choice of teaching materials; mother tongue teaching; Arabic; Somali.; Läromedel; läromedelsval; modersmålsundervisningen; arabiska; somaliska.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka modersmålslärares strategier för att välja läromedel samt motiven som ligger till grund för dessa val på deras modersmålsundervisning i somaliska och arabiska.Studien bygger på ett sociokulturellt perspektiv och ramverk som betonar att elever lär sig i samspel med andra människor, med hjälp av fysiska och intellektuella språkliga redskap liksom läromedel. LÄS MER

  2. 2. Managing supply risks post pandemic : Understanding gaps in organizational decision-making and proposing a tool to manage differences

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Aron Joshi; [2023]
    Nyckelord :manufacturing; supply chain risk management; performance; decision-making; trade-offs; Tillverkning; riskhantering av försörjningskedjor; förmåga; beslutsfattande; avvägning;

    Sammanfattning : Effective supply chain risk management has become crucial for companies as supply chains have become more complex and integrated due to decades of globalization. The outbreak of the Covid-19 pandemic has highlighted the fragility of global supply chains and the necessity of manufacturing companies to have a robust supply chain in order to be resilient towards supply chain disruptions. LÄS MER

  3. 3. Inköparens roll för hållbara inköp : Möjligheter och begränsningar för att implementera hållbarhet i textila inköpsprocesser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Annie Falander; Tilda Öman; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; textile; supply chain; procurement process; strategic procurement decisions; organisational structure; stakeholder theory; Hållbarhet; textil; försörjningskedja; inköpsprocess; strategiska inköpsbeslut; organisationsstruktur; intressentteorin;

    Sammanfattning : Att anamma hållbarhet och ta strategiska beslut har blivit allt viktigare för textilföretag idag då kraven på socialt och miljömässigt ansvar har ökat. Genom den roll som inköpare besitter och sin delaktighet i inköpsprocessen har de möjligheter att påverka flera beslut i företag som kan kopplas till hållbarhet. LÄS MER

  4. 4. Att handla dagligvaror i ett digitaliserat samhälle ur äldre personers perspektiv : -En Scoping Review

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för rehabilitering

    Författare :Jenny Engholm; [2023]
    Nyckelord :Activities of daily living; digital technology; elderly; occupational therapy; participation.; Arbetsterapi; delaktighet; digital teknik; vardagliga aktiviteter; senior;

    Sammanfattning : Att handla dagligvaror i ett digitaliserat samhälle ur äldre personers perspektiv Inledning och bakgrund: Samhället blir allt mer digitaliserat och människor lever allt längre. Görandet, processen och utförandet av att göra inköp av dagligvaror med digital teknik kan bli begränsat när kunskaper och färdigheter utmanas i aktiviteten hos äldre personer. LÄS MER

  5. 5. Återförsäljarens mixed branding strategier : Beslutsfattande vid exponering av lyxvarumärken i fysisk butik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Alexander Oberg; Michelle Edvinsson; Lamija Cekic; [2023]
    Nyckelord :Retailers; mixed branding; luxury fashion; marketing; visual merchandising; exposure and decision making; Återförsäljare; mixed branding; lyxmode; marknadsföring; visual merchandising; exponering och beslutsfattande.;

    Sammanfattning : Studien har med en kvalitativ ansats analyserat och diskuterat återförsäljarens beslutsfattande vid exponering och marknadsföring av lyxvarumärken, inom ramen för mixed branding strategier. Studiens syfte har grundat sig på att utforska tillvägagångssättet, hur återförsäljare tillämpar marknadsföringsstrategier och riktlinjer, samt återförsäljarens ansvar vid exponering och marknadsföring i fysisk butik. LÄS MER