Sökning: "inkluderande insatser i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade orden inkluderande insatser i skolan.

  1. 11. Elever i behov av särskilda insatser : En kvalitativ studie om klassläraresuppfattningar kring extra anpassningar ien inkluderande undervisningsmiljö

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Catrin Skoglund; Amanda Nodin Holmén; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undervisningen för alla elever ska bedrivas så långt det är möjligt inom klassens ram. Alla elever har rätt till extra anpassningar i den ordinarie verksamheten (SFS 2010:800). Detta kallas inkludering, och inkludering är i dagens skola ett centralt begrepp. LÄS MER

  2. 12. Specialpedagogers och arbetsterapeuters uppfattningar om sina uppdrag i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulla Ekeberg; [2020]
    Nyckelord :occupational therapist; school; special educators; arbetsterapi; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ekeberg, Ulla (2020). Specialpedagoger och arbetsterapeuter uppfattningar om sina uppdrag i skolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 13. Tolkningar och översättningar av en skolreform om särskilt stöd och tidiga insatser : En intervjustudie med lärare och specialpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Åsa Snäll Vestin; [2020]
    Nyckelord :extra anpassningar; inkludering; stödinsatser; policy enactment;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur en nyligen införd skolreform påverkade lärares och specialpedagogers vardagliga arbete i skolan. Reformen benämns som garantilagen för tidiga insatser på lågstadiet och infördes juli 2019. LÄS MER

  4. 14. Kartläggning "Hitta språket" Vad händer sedan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Bergqvist; Malin Reuterhäll; [2020]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; förskoleklass; kartläggning; specialpedagogiska insatser; tidiga insatser;

    Sammanfattning : AbstractBergqvist, Jenny och Reuterhäll, Malin, (2020). Kartläggning ”Hitta språket”. Vad händer sen? Speciallärarprogrammet, språk-, läs- och skrivutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 15. "Om man nu ska ta fritidshemmet på allvar": En fallstudie om komplexiteten i att bedriva inkluderande fritidshemsundervisning för en flerspråkig elevgrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Niclas Gustavsson; Katja Sjösten Öding; [2019]
    Nyckelord :Dilemma; Flerspråkighet; fritidshem; Grupp; inkludering; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Statistik från Skolverket (2015) visar att var femte elev som går i svensk skola är berättigad modersmålsundervisning. Sverige är alltså ett land med många andraspråkstalare. Trots detta finns det ingen forskning som har berört att göra fritidshemsundervisning inkluderande i en flerspråkig elevgrupp. LÄS MER