Sökning: "inkluderande lek"

Visar resultat 26 - 30 av 53 uppsatser innehållade orden inkluderande lek.

  1. 26. VI KAN GÖRA DET TILLSAMMANS : En kvalitativ studie om rullstolsburna barns inkludering i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Henriksson; Ronja Jensen; [2019]
    Nyckelord :förskola; inkludering; rörelsenedsättning; sociokulturellt perspektiv; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Trots att det finns ungefär 7000 rörelsenedsatta barn i Sverige finns brister i anpassning av förskolans utomhusmiljö. Förskolans styrdokument uppger att verksamheten ska anpassas för att vara inkluderande för barns olika behov. LÄS MER

  2. 27. "Och efter det besöket tittade vi på varandra och sa: Nu kör vi" : En studie om rastens syfte och påverkan på elever och lärare i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Calle Grip; [2019]
    Nyckelord :Rast; Rastverksamhet; inkludering; trygghet; lärmiljö; skolgård;

    Sammanfattning : Arbetet inleds med en redogörelse för läroplanen och vetenskapliga artiklar och litteratur redovisas. Syftet med examensarbetet är att undersöka lärarnas planering av rasten med hänsyn till elevernas förväntningar. Detta examensarbete utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv. LÄS MER

  3. 28. ”Alla barn kan leka mer eller mindre” - om inkludering och lekens betydelse i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Fredriksson; Moa Gutafsson; [2018]
    Nyckelord :Fri lek; Förskolemiljö; Förskollärare; Inkludering; Lek; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (2016) står det bland annat att arbetslaget ska visa respekt för individen och medverka till att det skapas ett demokratiskt klimat i förskolan, där samhörighet och ansvar kan utvecklas och där barnen får möjlighet att visa solidaritet. Ett av strävansmålen i läroplanen är att ”förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära” (Lpfö 98/2016, s. LÄS MER

  4. 29. Leken, grundstenen till en inkluderande verksamhet? : En studie om förskollärares syn på inkludering i förskolan.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Stephanie Selhammer; Josefin Törnlund; [2018]
    Nyckelord :Förskollärares arbete; inkludering; inkluderande verksamhet; lek.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka tio förskollärares syn på inkludering i förskolan med leken som verktyg. Det är av vikt eftersom förskolan anses som en plats för alla barn samt att leken har en väsentlig roll i barns lärande och utveckling. LÄS MER

  5. 30. Playful writing i Sverige : Möjligheter och hinder ur verksamma pedagogers synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Ingvarsdotter; Maria Walter; [2018]
    Nyckelord :Playful writing; special education; narrative writing; multimodal learning; cooperative learning; inclusion; Playful writing; specialpedagogik; narrativ skrivundervisning; multimodalt lärande; kooperativt lärande; inkludering;

    Sammanfattning : Metoden Playful writing är utarbetad i Storbritannien utifrån deras läroplan. Metoden bygger på att elever via högläsning och guidad lek med byggande i grupp med 3D material får närma sig narrativt skrivande. Metoden bygger på multimodalt och kooperativt lärande. LÄS MER