Sökning: "inkluderande lek"

Visar resultat 31 - 35 av 53 uppsatser innehållade orden inkluderande lek.

  1. 31. Playful writing i Sverige : Möjligheter och hinder ur verksamma pedagogers synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Ingvarsdotter; Maria Walter; [2018]
    Nyckelord :Playful writing; special education; narrative writing; multimodal learning; cooperative learning; inclusion; Playful writing; specialpedagogik; narrativ skrivundervisning; multimodalt lärande; kooperativt lärande; inkludering;

    Sammanfattning : Metoden Playful writing är utarbetad i Storbritannien utifrån deras läroplan. Metoden bygger på att elever via högläsning och guidad lek med byggande i grupp med 3D material får närma sig narrativt skrivande. Metoden bygger på multimodalt och kooperativt lärande. LÄS MER

  2. 32. Lek och relationsskapande : Pedagogers syn och tankar kring lek och relationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ida Svensson; Mikaela Svensson; Jennie Åberg; [2018]
    Nyckelord :Gemenskap; Förskola; Lek; Lärande; Relationer; Socialt samspel; Tillhörighet; Trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger talar om och beskriver sina tankar kring leken som relationsskapande samt hur de tänker kring hur lek och relationer kan inverka på trygghet, gemenskap och tillhörighet i förskolans verksamhet.För att skapa en större förståelse utifrån syftet har studien utgått ifrån följande frågeställningar: • Hur beskriver pedagogerna att lek kan användas för att främja relationsskapande? • Vilken inverkan anser pedagogerna att relationer kan ha för trygghet och det sociala samspelet? Studien grundas i kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma pedagoger som arbetar med barn i åldern ett till tre år, samt en pedagog som arbetar med barn i åldern tre till fem år. LÄS MER

  3. 33. "Barn behöver ha inflytande i leken för att den ska bli fri" En studie om förskollärares förhållningssätt kring inkludering, inflytande och den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ellinor Qvist; Märtha Lundblad; [2018]
    Nyckelord :delaktighet; lek; förskola; inkludering; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares syn på barns inflytande och inkluderande arbetssätt i den fria leken. Våra teoretiska perspektiv är Vygotskijs sociokulturella teori, Sommers teori om det kompetenta barnet och Sommers förklaring på Sterns teori om RIG-systemet. LÄS MER

  4. 34. A place for play in Ng’ambo : a design proposal with children in focus for a public space in an informal settlement of Zanzibar, Tanzania.

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Eklund; [2018]
    Nyckelord :developing country; designing for play; children’s perspective; informal settlements in Zanzibar; Ng’ambo; Uwanja wa Farasi; Minor Field Studies;

    Sammanfattning : Almost all the countries of the world have signed the UN Convention on the Rights of the Child. The Convention is an international agreement that aims to give children the right to be heard and treated with respect, no matter where in the world the child is born. LÄS MER

  5. 35. "Lek och lärande hänger ihop som höger och vänster handske" : En observations- och intervjustudie om lekens förutsättningar ur ett lärandeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Berith Johansson; Ida Lindberg; [2017]
    Nyckelord :barns lek; förhållningssätt; förskolan; lekens förutsättningar; pedagogers uppfattningar; styrning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lekens förutsättningar i förskolan samt pedagogers uppfattningar om detta. Studien har genomförts med en induktiv ansats och med kvalitativa observationer och intervjuer har pedagogers förhållningssätt och uppfattningar om lek ur ett lärandeperspektiv i förskolan undersökts. LÄS MER