Sökning: "inkluderande lek"

Visar resultat 36 - 40 av 53 uppsatser innehållade orden inkluderande lek.

  1. 36. Barn som väcker funderingar : En intervjustudie om förskollärares resonemang gällande barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Jenny Hallgren; Julia Tjäder Millestad; [2017]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; samverkansprocesser; aktörer; miljöns betydelse;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien har varit att söka kunskap om hur förskollärare resonerar om begreppet och området ”barn i behov av särskilt stöd” och hur förskollärarna kan skapa möjligheter och förutsättningartillutveckling, lek och lärande för alla barn i förskolans verksamhet. Begreppet ”barn i behov av särskilt stöd är enligt vår uppfattning ett brett område som innefattar många olika aspekter och i examensarbetet används både begreppet och området ”barn i behov av särskilt stöd”, detta för att kunna belysa ”barn i behov av särskilt stöd” ur flera olika vinklar. LÄS MER

  2. 37. Hur gör vi inkludering?En studie om förskollärares strategier för inkludering i lek

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Robin Lindkvist; Rasmus Leo; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar för att upprätthålla ett inkluderande klimat i barns lek. Med tanke på att detta är ett forskningsområde där det inte finns mycket forskning är vår förhoppning att belysa aspekter som kan vara värdefulla för förskolans inkluderingsarbete. LÄS MER

  3. 38. Identitet, makt och drama : en undersökning av DRACON-programmet i Sverige ur ett normkritiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Bild- och dramapedagogik

    Författare :Matilda Hawerman; [2017]
    Nyckelord :identity; power; privilege; Drama in Education; DRACON International; queer pedagogy; critical pedagogy; queer theory; feminist theory; postcolonial theory; intersectionality; text analysis; DRACON Sweden; identitet; makt; dramapedagogik; DRACON International; normkritisk pedagogik; kritisk pedagogik; queerteori; feministisk teori; postkolonialism; intersektionalitet; textanalys; DRACON i skolan;

    Sammanfattning : Den här studien vill bidra med kunskap kring normkritisk pedagogik inom dramapedagogiken i Sverige. Det genom att belysa det svenska DRACON-projektet ur ett normkritiskt perspektiv. Det svenska DRACON-projektet är en del av det internationella DRACON-projektet vars övergripande syfte var att bygga  en bro mellan drama och konflikthantering. LÄS MER

  4. 39. Samspel och kommunikativa strategier - en fallstudie i förskoleklassen kring barn som utmanar -

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Bäckström; [2016]
    Nyckelord :Förhållningssätt; Förskoleklass; Kommunikation; Pedagogiska strategier; Samspel; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Linda Bäckström (2015). Samspel och kommunikativa strategier – en fallstudie i förskoleklassen barn som utmanar. (Interaction and communication strategies - A casestudy in pre-school class about children who act challenging). LÄS MER

  5. 40. Att arbeta med barns lek och samspel i förskolan med hjälp av programmet Play Time/Social Time?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ida Renlund; Caroline Åman; [2016]
    Nyckelord :Play Time Social Time; children s play; social interaction; participation; inclusion; children in need of special education; special education.; Play Time Social Time; lek; samspel; delaktighet; inkludering; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Playing and socializing is of great importance for children's fellowship, participation and inclusion in preschool. Research show that children in need of special education are at risk of exclusion from playing and socializing with other children for various reasons. LÄS MER