Sökning: "inledning för media"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden inledning för media.

  1. 1. Finns det en relation mellan användning av smarta telefoner och aktiviteten i hjärnans belöningssystem?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Emma Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Smarta telefoner; belöningssystemet; beroende;

    Sammanfattning : Inledning och syfte: Smarta telefoner används i allt högre utsträckning världen över och problematiskt användande blir alltmer vanligt. Syftet med den här litteraturstudien var att undersöka om det finns en fysiologisk beroendeutveckling kopplad till användande av smarta telefoner. LÄS MER

  2. 2. De mindre kända riskfaktorerna för att utveckla kontrastinducerad njurskada efter koronara interventioner : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Shams Saleh; Malin Sundström; [2021]
    Nyckelord :Contrast induced kidney injury; coronaryangiography; nephropathy; PCI; risk factors; Kontrastmedelsinducerad njurskada; koronarangiografi; PCI; riskfaktorer;

    Sammanfattning : Inledning: Som röntgensjuksköterska är det viktigt att ha en bred förståelse över eventuella risker och komplikationer som kan uppträda även efter att patienten har genomgått koronara interventioner. I denna yrkesroll ingår det att inför ingrepp där kontrastmedel ska administreras, ta hänsyn till patientens tillstånd, aktuella prover samt njurvärde. LÄS MER

  3. 3. Headhunting och sociala medier : Hur påverkar headhunterns geografiska kontext arbetssättet?

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Oscar Liljegrahn; Christoffer Dacke; [2021]
    Nyckelord :Headhunting; social media; geographical context.; Headhunting; sociala medier; geografisk kontext;

    Sammanfattning : Inledning: Föreliggande studie undersöker hur rekryteringsmetoden headhunting kan genomföras i Sverige och hur sociala medier samt LinkedIn används i processen. Studien undersöker även hur headhunterns geografiska kontext kan påverka arbetssättet, vilket är ett outforskat område sedan tidigare. LÄS MER

  4. 4. Våld i Sverige : Skadefrekvens & riskuppfattning i relation till bakgrundsfaktorer

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Christian Granängen; [2020]
    Nyckelord :Exposure; Physical violence; Sexual violence; Risk perception; Background factors; Risk as feelings; Social bonds; Utsatthet; Fysiskt våld; Sexuellt våld; Riskuppfattning; Bakgrundsfaktorer; Risk as feelings; Sociala band;

    Sammanfattning : Inledning: Varje dag drabbas i genomsnitt 250 personer av fysiskt- och sexuellt våld i Sverige, vilket leder till cirka 90 dödsfall och cirka 2000 allvarligt skadade per år. Våld är något som traditionellt studeras utifrån det kriminologiska forskningsområdet, men som i denna undersökning angrips tvärvetenskapligt med stöd i både den kriminologiska, men framförallt i de epidemiologiska- och riskperceptionella perspektiven. LÄS MER

  5. 5. Unga konsumenters attityder till marknadsföring genom TikTok : En kvantitativ studie kring attityder till marknadsföring genom TikTok

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Ossian Hempel; Anton Johnsson; Dante Nordling; [2020]
    Nyckelord :TikTok; attitude; cognitive; affective; behavioral; awareness; knowledge; liking; preference; purchase intention; Generation Z; word-of-mouth; content marketing; TikTok; attityd; kognitiv; affektiv; beteende; medvetenhet; kännedom; omtyckthet; preferens; köpavsikt; Generation Z; word-of-mouth; content marketing;

    Sammanfattning : Inledning: I inledningen redogörs för hur digitala sociala nätverk har växt fram och tagit en allt större plats i konsumenters vardag vilket har gjort dem till utmärkta marknadsföringskanaler. Därefter förklaras det nyaste stjärnskottet bland sociala medier, TikTok, och dess potentiella roll inom marknadsföring. LÄS MER