Sökning: "inre och yttre motivation med sdt"

Visar resultat 16 - 20 av 66 uppsatser innehållade orden inre och yttre motivation med sdt.

  1. 16. Motiverande matematikundervisning : en intervjustudie om hur F-3 lärare arbetar och hur deras arbete kan påverka elevers motivation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefin Schollin; Sanna Andersson; [2021]
    Nyckelord :motivation; kompetens; autonomi; tillhörighet; inre motivation; yttre motivation; self determination theory; grundskola; lärare;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om F-3 lärares perspektiv när det kommer till hur elever motiveras i matematikklassrummet. Syftet med studien är, dels att med motivationsteorin Selfdetermination Theory (SDT) som utgångspunkt, få kunskap om hur F-3 lärare arbetar för att motivera elever i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 17. Medarbetares resonemang om motivation och hinder till deltagande i friskvårdsinsatser – En intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Persson; [2021]
    Nyckelord :friskvårdsinsatser; arbetsplats; motivation; hinder; stillasittande; SDT;

    Sammanfattning : Medarbetare har idag allt mer stillasittande arbeten och forskningen påvisar vikten av att bryta stillasittande under arbetsdagen. Syftet med studien var att undersöka deltagande i erbjudna friskvårdsinsatser, samt att studera medarbetares resonemang kring motivation och hinder till deltagande i erbjudna friskvårdsinsatser. LÄS MER

  3. 18. Gränslöst arbete - motivationshöjare eller motivationssänkare? : En studie bland tjänstemän

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Samuel Johannesson; Sonja Kappel; [2021]
    Nyckelord :Gränslöst arbete; flexibelt arbete; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : I takt med den tekniska utvecklingen och den nuvarande pandemin förändras också de traditionella arbetsförhållandena till mer flexibla förhållanden. De gränser som tidigare fanns mellan privatliv och arbetsliv suddas ut och arbetet kräver ett större ansvar från arbetstagarna. LÄS MER

  4. 19. Hur kan lärare motivera elever till matematik i åk 7–9 : Strategier för att motivera elever till matematik. En kvalitativ studie om hur lärare kan motivera elever i årskurs 7–9 inom ämnet matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ritta Issa; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Motivation; inre motivation; yttre motivation; SDT-teori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare arbetar med att motivera elever i årskurs 7–9 i matematik. För att undersöka detta genomfördes klassrumsobservationer och semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma lärare i årskurs 7–9. Jag gjorde också litteraturstudier inom fältet för att kunna jämföra teori och praktik. LÄS MER

  5. 20. Gamification : En kvalitativ studie om motivationsskapande genom spelmekanismer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jenny du Puy Elmsäter; Hanna Jensen; [2021]
    Nyckelord :gamification; intrinsic motivation; extrinsic motivation; Self-Determination Theory; game mechanics; gamification; inre motivation; yttre motivation; Self-Determination Theory; spelmekanismer;

    Sammanfattning : Gamification är appliceringen av spelmekanismer i icke-spelkontextuella miljöer för att skapa motivation som kan användas för att utföra uppgifter. Denna uppsats avsåg utforska hur det appliceras och utvecklas på djupet, med fokusering på hur spelmekanismer påverkar inre och yttre motivation. LÄS MER