Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att kommunicera som en ideell organisation : En surveystudie om marknadsföringskanaler och marknadsföringsmetoder

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Nemanja Todorovic; Jonathan Gauffin; [2020]
    Nyckelord :Non-profit organizations; marketing; marketing channels; marketing methods; marketing choices; social media; Ideella organisationer; marknadsföring; marknadsföringskanaler; marknadsföringsmetoder; marknadsföringsval; sociala medier;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar ideella organisationer inom den svenska ideella sektorn samt deras prioriteringar av val i marknadsföring i form av marknadsföringskanaler och marknadsföringsmetoder. Ideella organisationer bedriver verksamhet utan vinstsyfte och har ofta som mål att sprida ett budskap, en vision, ett uppdrag eller att hjälpa till i olika sammanhang. LÄS MER

  2. 2. Att leda i två olika världar : sex röster om civilsamhällets svåraste uppdrag

    Master-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Sofia Hedman; [2018]
    Nyckelord :Ledarskap; boundary crossing; institutionell logik; civilsamhällets organisationer; Röda Korset; Rädda Barnen.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Civil society is regarded to be a cornerstone in democratic societies and therefore an essential field of social science (Wijkström & Lundström 2002, Harding 2012). However the leadership of civil society organizations (CSOs) has been bypassed (Wijkström & Malmborg 2005). LÄS MER

  3. 3. Getting down to business : An exploratory study of Swedish nonprofits’ commercial responses to revenue loss

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Samuel Breslin; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This paper examines whether commercial activity within Swedish nonprofits engaged in international humanitarian assistance stems from previous losses in private and government revenue. Resource dependence theory suggests that nonprofits, as rational actors, will shift their resource-earning strategies in response to competition or a lack of resources. LÄS MER

  4. 4. Administrationsexplosion i insamlingsorganisationer? - En studie av en ökad kontroll och mätning i insamlingsorganisationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Dersén; Tin Gavran; Jacob Mannfalk; [2015]
    Nyckelord :Frivilligorganisationernas Insamlingsråd FRII ; Svensk Insamlingskontroll SI ; kontroll; administration; Insamlingsorganisationer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbetets titel: Administrationsexplosion i insamlingsorganisationer? - En studie av en ökad kontroll och mätning i insamlingsorganisationer. Seminariedatum: 5 juni 2015 Ämne/kurs: FEKH69, Examensarbete i företagsekonomi på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Sofie Dersén, Tin Gavran och Jacob Mannfalk Handledare: Mikael Hellström Fem nyckelord: Insamlingsorganisationer, administration, kontroll, Svensk Insamlingskontroll (SI), Frivilligorganisationernas Insamlingsråd (FRII) Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera konsekvenserna för insamlingsorganisationers verksamhet av en ökad kontroll och mätning, samt orsakerna till denna utveckling. LÄS MER

  5. 5. Entrepreneurial Marketing : A Descriptive Study of Swedish Charitable Organizations

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Crystal Holmes; Karin Jorlöv; [2015]
    Nyckelord :charitable organization; entrepreneurial marketing; entrepreneurship; innovative marketing; marketing; non-profit; not-for-profit; NPO; social enterprise; social entrepreneurship; opportunity-driven; proactiveness; innovativeness; calculated risk; value creation; sponsor intensity; resource leveraging.; entreprenöriell marknadsföring; välgörenhetsorganisation; marknadsföring; entreprenörskap; innovativ marknadsföring; sociala verksamheter; sponsorer; frivillighetsorganisationer; entreprenör;

    Sammanfattning : This Sweden-based thesis provides insights into the way in which charitable organizations can use entrepreneurial marketing (EM). This has been made possible with a descriptive, qualitative study with structured interviews with 7 representatives from charitable organizations with diverse causes. LÄS MER